نگرشی آسیبشناسانه به اجرای فرآیند انتقال دانش در مدیریت زنجیرهی تأمین
(ندگان)پدیدآور
روح الهی, احمدعلینوروزی, عباسنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
سازمانهای نظامی برای ورود به دوران "دفاعی داناییمحور" بایستی اهمیت مدیریت دانش را درک نمود و توانایی مقابله و انطباق با تغییرات ایجاد شده را داشته باشند. بیتردید در حوزه دفاعی، مدیریت بهینه لجستیک یکی از حیاتیترین فعالیتهای این بخش محسوب میشود و بهکارگیری قابلیتهای مدیریت دانش در کارکردهای مختلف لجستیکی از قبیل حمل و نقل، انبارداری، نگهداری و تعمیرات، مدیریت سفارشات، خرید، منابع انسانی، مدیریت مالی و غیره از اهمیت ویژهای برخوردار است. هدف اصلی این مقاله بررسی عوامل موثر بر انتقال دانش در مدیریت زنجیرهی تامین است. پژوهش پیشرو از دید هدف کاربردی پژوهشی توصیفی- پیمایشی بهشمار میرود. جامعهی آماری تحقیق برابر 90 نفر کارکنان یکی از مراکز آمادی نیروهای مسلح میباشد که با توجه به تعداد جامعه آماری از سرشماری (N=n) استفاده شده است. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهی محققساخته بود. پس از جمعآوری پرسشنامه، جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار 19SPSS و مدلسازی معادلات ساختاری (نرمافزار اسمارت پی. ال. اس) بهره گرفته شد. روایی و پایایی تحقیق نیز از طریق نرمافزار اسمارت پی. ال. اس مورد تایید قرار گرفت. در این پژوهش مقادیر آلفای کرونباخ برای ابعاد چهارگانه (جامعهپذیری: (896/0)؛ بیرونیسازی: (887/0)؛ انتشار دانش: (916/0) و درونیسازی: (835/0)) محاسبه شده است. یافتههای تحقیق نشان داد که این سازمان در ابعاد بیرونیسازی و درونیسازی دانش موفقتر از دیگر ابعاد انتقال دانش عمل کرده است. بر این اساس، ضرورت دارد تا این سازمان اقدامات لازم را در خصوص جامعهپذیری و انتشار دانش انجام دهد.
کلید واژگان
مدیریت دانشانتقال دانش
جامعهپذیری
بیرونیسازی
انتشار دانش و درونیسازی
شماره نشریه
50تاریخ نشر
2014-09-231393-07-01




