رابطه بین فرهنگ سازمانی با کارآفرینی سازمانی کارکنان
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخصنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
فرهنگ سازمان به عنوان یک ابزار جمعآوری اطلاعات عمل میکند و مدیران را قادر میسازد که از این طریق ضمن مقایسه بخشها وگروههای کاری، به اولویتبندی مسائل پرداخته و ادراکات و انتظارات کارکنان را شناسایی نمایند تا بدینوسیله بتوانند شکاف بین وضع موجود و مطلوب را بهبود بخشند و به تقویت کارآفرینی سازمانی و افزایش زمینه خلاقیت و نوآوری اقدام کنند. هدف از این مقاله بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر مؤلفههای کارآفرینی سازمانی در پژوهشگاه صنعت نفت تهران در قالب پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی و پیمایشی میباشد. جامعه مورد پژوهش را تمام کارمندان ستادی پژوهشگاه صنعت نفت، که تعدادشان 200 نفر میباشد، تشکیل میدهد که با روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 127 نفر با استفاده از جدول مورگان انتخاب گردید. به منظور گردآوری دادهها از دو پرسشنامه کارآفرینی سازمانی مارگاریت هیل و پرسشنامه فرهنگ سازمانی استاندارد کمرون و کویین استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین متغیر فرهنگ سازمانی با مؤلفههای کارآفرینی سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و فرهنگ حاکم بر سازمان پژوهشگاه صنعت نفت فرهنگ ادهوکراسی میباشد.
کلید واژگان
کارآفرینیکارآفرینی سازمانی
فرهنگ سازمانی
فرهنگ سازمان کارآفرین
شماره نشریه
46تاریخ نشر
2013-09-231392-07-01




