بنیان های نظری فلسفه آموزش احترامات نظامی و انتظامی
(ندگان)پدیدآور
رضایی, صادقرضایی, صادقنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
تردیدی نیست که تبیین فلسفۀ آموزشهای نظامی و چرایی آنها برای متربیان و مربیان آموزشی وصول به اهداف تربیتی را تسهیل می کند. اگرچه یکی از را ههای پی بردن به حقیقت اشیاء و پدیده ها، «طرح سؤال» است و انسان براى برطرف کردن شک خود از آن سؤال میکند ولیکن این خلا چندین ساله در حوزه آموزش های نظامی سبب گردیده تا نه تنها پاسخی به سئوالات فراوان در این حوزه داده نشود بلکه به تدریج به یک چارچوب خاص تبدیل شده و یافتن علت و چرایی برای آن ها نیز امری غیر معقول شمرده شود. پژوهش حاضر که با هدف تبیین بنیان های نظری فلسفه آموزش احترامات نظامی و انتظامی انجام شده است. با روش توصیفی تحلیلی از نوع تحلیل محتوای کیفی صورت پذیرفته است.جامعه آماری مورد نظر شامل تعداد 15 نفر از نخبگان و پیش کسوتان نیروهای مسلح بوده که با روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب گردیدند.به منظور جمع آوری داده ها، از پرسشنامه محقق ساخته شامل تعداد 17سئوال در مورد چرایی آموزش احترامات استفاده گردید. بر اساس یافته های پژوهش و پس از تحلیل مصاحبه ها و بهره گیری از منابع و متون مختلف، در قالب محتوای کلیدی و گزاره های اصلی، چرایی هریک از این آموزش ها به طور مفصل تبیین گردید فلسفه و چرایی احترامات نظامی و انتظامی در یازده طبقه شامل : اطاعت پذیری، نمایش قدرت، قدردانی ، توجه به نفر مقابل، آموزش ، ایجاد صمیمیت، تمرکز برای پذیرش دستور، اعلام آمادگی،نمایش همبستگی،تمیز مقامات،جلوگیری از هرج و مرج وحفظ منزلت و جایگاه ارشد و استاد قابل دسته بندی است.نتایج پژوهش دربردارنده دستاوردهای نظری و کاربردی برای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است.
کلید واژگان
فلسفهآموزش
احترامات
نظامی
انتظامی
شماره نشریه
21تاریخ نشر
2018-06-221397-04-01




