الگوی توانمندسازی اساتید و مربیان مراکز آموزشی نظامی و انتظامی مبتنی بر مبانی اسلامی
(ندگان)پدیدآور
فرهادی, علیفریدپور, داوودصادقی, امیرنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
توانمندسازی اساتید و مربیان در محیط های علمی نظامی، بهعنوان یکی از زیرساختهای توسعه تربیت و آموزش، بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد از همین رو این تحقیق با هدف طراحی و تبیین الگوی ایرانی اسلامی توانمندسازى اساتید و مربیان آموزشی انجام شده است. 
این تحقیق از نظر هدف از نوع تحقیات کاربردی است و از نظر روش موردی/زمینه ای و با رویکرد اکتشافی است. جامعه آماری تحقیق برای فاز اول (شناسایی متغیرهای الگو) مبانی نظری و فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اساتید و معلمان و کتاب " ویژگیهای معلم خوب" آیت الله مظاهری و در بخش دلفی و الگوسازی نیز تعداد 10نفر از خبرگان حوزه منابع انسانی می باشند که به روش هدفمند انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش آمیخته (تحلیل محتوای کیفی و آمار توصیفی) و روش الگو سازی ساختاری تفسیری استفاده شده است.
یافتههای تحقیق حاکی از آن است که در الگوی توانمندسازی اساتید و مربیان، عوامل مؤثر بر توانمندسازی در چهار بعد؛ عوامل فردی، سازمانی، مدیریتی و محیطی و همچنین شایستگیهای اساتید و مربیان نیز در سه بعد شایستگی های علمی، شایستگی های شخصیتی و شایستگی های ارتباطی میباشند. الگوی مربوطه شامل پنج سطح میباشد که در آن عوامل فردی، سازمانی، مدیریتی و محیطی، جز متغیرهای کلیدی هستند که از قدرت نفوذ بالا و وابستگی پایینی برخوردار هستند و بیشترین تأثیر را بر توانمندی اساتید و مربیان دارند و سازمانهای نظامی و انتظامی میتوانند با بهکارگیری این الگو، که متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی و ویژگیهای سازمانهای نظامی و انتظامی میباشد، با تمرکز بر روی متغیرهای کلیدی به اهداف خود در زمینه توانمندسازی اساتید و مربیان برسند.
کلید واژگان
الگواساتید و مربیان
توانمندسازی
الگوسازی ساختاری و تفسیری
دلفی
شماره نشریه
18تاریخ نشر
2017-09-231396-07-01
ناشر
معاونت تربیت وآموزشسازمان پدید آورنده
آجانیروی هوائی




