تدوین و اعتباریابی مقیاس ارزیابی کیفیت فرایند یاددهی ـ یادگیری
(ندگان)پدیدآور
ترک زاده, جعفرترک زاده, جعفرمحترم, معصومهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف کلی از انجام این پژوهش، تدوین و اعتباریابی مقیاس ارزیابی کیفیت فرایند یاددهی ـ یادگیری بود. مقیاس مذکور بر اساس چارچوب سیستمی و تحلیلی تدریس ترک زاده و محترم (1391)، تهیه شده است و دارای هفت بُعد ادراک دانشجویان از کیفیت طرح درس استاد، ادراک دانشجویان از کیفیت اساتید خود، ادراک دانشجویان از کیفیت تکنولوژی آموزشی، ادراک دانشجویان از کیفیت امکانات و تجهیزات، ادراک دانشجویان از کیفیت زمان و مکان تدریس، ادراک دانشجویان از کیفیت جوّ کلاس و ادراک دانشجویان از کیفیت ارزیابی پیشرفت تحصیلی میباشد. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانشجویان دانشگاه شیراز (19241 نفر) در سال تحصیلی 1392 بود که از بین آنها 380 نفر از دانشجویان کارشناسی، به صورت تصادفی انتخاب شدند و 266 نفر از آنها به پرسشنامه ها پاسخ کامل دادند. به منظور سنجش روایی پرسشنامه از دو روش تحلیل گویه و تحلیل عامل تأییدی و جهت سنجش پایایی آن نیز از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. نتیجه تحلیل گویه نشان داد که مقیاس ارزیابی کیفیت فرایند یاددهی ـ یادگیری و هر یک از ابعاد آن از روایی و پایایی بالایی برخوردار میباشند. نتیجه تحلیل عامل تأییدی نیز نشان داد که هر کدام از ابعاد از روایی بالایی برای تبیین موضوع مقیاس برخوردار می باشند.
کلید واژگان
کیفیتفرایند یاددهی ـ یادگیری
مقیاس
دانشجو
آموزش عالی
شماره نشریه
9تاریخ نشر
2015-06-221394-04-01
ناشر
معاونت تربیت وآموزشسازمان پدید آورنده
بیرونیبیرونی




