• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی ، بصیرت و تربیت اسلامی
    • دوره 17, شماره 52
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی ، بصیرت و تربیت اسلامی
    • دوره 17, شماره 52
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    جایگاه علم و عالمان در سیره امام علی(ع)

    (ندگان)پدیدآور
    گراوند, مجتبیامرایی, محمد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    5.389 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله ترویجی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: در دین مبین اسلام تأکید ویژه‌ای بر علم‌آموزی و اهمیت آن شده است و درنتیجه عالمان و دانشمندان نیز در نظام اسلامی جایگاه والایی خواهند داشت. در این پژوهش سعی شده است تا جایگاه و اهمیتِ علم و عالمان در منظر و سیرة امام علی(ع) تبیین گردد. روش: پژوهش حاضر به شیوه توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه‌ای نگاشته شده است. یافته‌ها و نتیجه‌گیری: امیرالمؤمنین علی‌(ع) خود در زمرة بزرگترین عالمان است که در بزرگداشت منزلت و جایگاه دانشمندان و علماء می‌کوشید و به آنان بها می‌داد و همواره عموم مردم را به دانش‌اندوزی تشویق و ترغیب می‌نمود و زمینه را برای آنان فراهم می‌کرد. برخی از دانشمندان و بنیانگذاران علوم مختلف در صدر اسلام، شاگردان بی‌واسطه و یا با یک نسل اختلاف، از شاگردان باواسطه آن حضرت به‌شمار می‌آیند. ازجمله شاگردان بی‌واسطة آن حضرت که جزو یاران خاص وی نیز بود، ابوالأسود دوئلی و عبیدالله بن ابی‌رافع هستند. علی(ع) در به‌کارگیری کارگزاران حکومتی، افرادی را انتخاب می‌کرد که از جزو نخبگان و عالمان درجه یک عصر خویش بودند. ازجملة این افراد می‌توان به عبدالله بن عباس اشاره نمود که به «دانشمند امّت» معروف بود و همچنین مالک اشتر که افزون بر نبوغ سیاسی و نظامی، جزو قاریان کوفه بود.
    کلید واژگان
    امام علی(ع)
    سیره
    عالمان
    علم

    شماره نشریه
    52
    تاریخ نشر
    2020-03-20
    1399-01-01
    ناشر
    سازمان عقیدتی سیاسی ناجا
    The Ideological-Political Organization of I. R. I. Police

    شاپا
    2676-5233
    2676-5241
    URI
    http://init.jrl.police.ir/article_94246.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/399518

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب