• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی ، بصیرت و تربیت اسلامی
    • دوره 14, شماره 42
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی ، بصیرت و تربیت اسلامی
    • دوره 14, شماره 42
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    شیوه های مؤثر تربیت دینی در خانوادة کارکنان ناجا

    (ندگان)پدیدآور
    طلوع گر, مصطفی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    248.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: خانواده، به مثابه محیط طبیعی تربیت، ابعاد مختلف رشد انسانی را تحت تأثیر قرار میدهد و پایه گذار سعادت فردی و اجتماعی است. امروزه به جرئت می توان ادعا کرد که منشأ بسیاری از مشکلات اجتماعی ناکارآمدی خانواده ها از جملة خانوادة ناجاست. هدف از نگارش این مقاله بررسی شیوه های مؤثر تربیت دینی و تأثیر پیشگیرانة آن در سلامت جسمی، روانی و اجتماعی در خانوادة کارکنان ناجاست که از منظر متفکران اسلامی و غربی بررسی شده است روش تحقیق: روش مورد استفاده در آن تحلیل اسنادی است که همة اسناد یا آثار مربوط به موضوع به صورت هدفمند و با توجه به گزارههای پژوهش و ابزار گردآوری فرم های فیش برداری انتخاب شده است. بنابراین این پژوهش از نوع کیفی و از روش پژوهش اسنادی بهره جسته است. یافته ها و نتیجه گیری: برابر یافته های تحقیق بهره گیری از آموزه های دینی در راستای شیوة تربیت دینی باید از لحاظ هستی شناسی (شناخت صحیح و درست آموزههای دینی و مفاهیم انسان، جهان، توحید، نبوت و معاد)، روش شناختی (شیوة به کارگیری مفاهیم هستی شناختی)، ایستایی شناسی (نظم و ترتیب و نگریستن به روش های تربیت دینی در قالب روش منظومة نگریستن) و پویایی شناسی (حرکت، تکامل و پویایی روش های تربیت دینی) همیشه و در همه حال باید مستمر، هدفمند و دارای پویایی لازم باشد و این سهل اصولترین و کاراترین روش تربیت می تواند باشد. بنابراین به نظر می رسد مؤثرترین و اساسی ترین شیوة تربیت در بین خانوادة کارکنان ناجا بهره جستن از تربیت دینی بر اساس دو شیوة کلامی و نمادین و روش های شش گانة ذکر شده ویا دیالکتیک و تلفیق چند روش به فــراخور زمان و شرایط متناسب با هر شیوه و روش در محیط خانواده در جهت اثرگذاری بیشتر است. این امر به این دلیل است که روش های تربیت دینی، نسبت به سایر روشهای تربیت علمی، از ویژگی حد مرکزی ثقیل تر یعنی موارد فراوانی بیشتر توافق و اجماع و قابلیت فهم بهتر برای اکثریت به ویژه در بین خانواده ها بهره میبرد.
    کلید واژگان
    خانواده
    تربیت دینی
    ناجا
    تربیت فعال
    خودانگیختگی درونی
    تربیت عملی

    شماره نشریه
    42
    تاریخ نشر
    2017-09-23
    1396-07-01
    ناشر
    سازمان عقیدتی سیاسی ناجا
    The Ideological-Political Organization of I. R. I. Police

    شاپا
    2676-5233
    2676-5241
    URI
    http://init.jrl.police.ir/article_18762.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/399327

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب