مطالعه جامعه شناختی رابطه سرمایه اجتماعی و احساس امنیت اجتماعی
(ندگان)پدیدآور
نوری, جوادبخارایی, احمدسینایی, عطااللهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه؛ احساس امنیت اجتماعی به ویژه در بین فرهنگیان از اهمیت شایانی برخوردار است و سرمایه اجتماعی از متغیر هایی است که نقش مهمی در افزایش احساس امنیت اجتماعی دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه سرمایه اجتماعی و احساس امنیت اجتماعی در بین فرهنگیان استان قم، انجام شده است. با توجه به نظریات پاتنام ،فوکویاما ، کلمن ، بوردیو یکی از اصلی ترین عواملی که احساس امنیت اجتماعی را ارتقا می بخشد و جامعه را سالم، آرام و مطلوب می سازد،سرمایه اجتماعی است. روش؛ پژوهش حاضر با روش پیمایشی –کمی و به صورت مقطعی انجام شده است، جامعه آماری پژوهش، کلیه معلمان استان قم در سال تحصیلی98-97 بودند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران،374 نفر تعیین گردید. نمونه ها با روش نمونه گیری خوشهای چند مرحله ای انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده پرسشنامه بود که اعتبار آن با روش محتوایی محرز گردید و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به دست آمد. داده ها با کمک نرم افزارspss مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها ؛ بین سرمایه اجتماعی و احساس امنیت اجتماعی دربین فرهنگیان استان قم رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. ودر نهایت بین ابعاد سرمایه اجتماعی(ساختاری ، ارتباطی، شناختی) با متغیر احساس امنیت اجتماعی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. در بین ابعاد سرمایه اجتماعی بیشترین میانگین مربوط به بعد شناختی و در بین ابعاد احساس امنیت اجتماعی بیشترین میانگین مربوط به بعد مالی است، با توجه به رگرسیون چند متغیره بعد شناختی سرمایه اجتماعی مهمترین متغیر تاثیرگذار برمتغیر وابسته(احساس امنیت اجتماعی) می باشد. نتیجه ؛ میزان سرمایه اجتماعی در احساس امنیت اجتماعی فرهنگیان استان قم تاثیر مثبت و معناداری دارد، با توجه به این که میانگین سرمایه اجتماعی و احساس امنیت اجتماعی در بین فرهنگیان پایین تر از حد متوسط است، اهتمام بیشتر حاکمیت و دولت برای رفع معضلات و مشکلات این قشر را میطلبد.
کلید واژگان
سرمایه اجتماعیاحساس امنیت اجتماعی
معلمان قم
شماره نشریه
51تاریخ نشر
2020-09-221399-07-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعیسازمان پدید آورنده
دانشگاه پیام نور پرنددانشگاه پیام نور پرند
پیام نور پرند




