رسانههای جمعی (با تأکید بر تلویزیون)، نظم اجتماعی و سرمایه اجتماعی در افسران مرد ناجا
(ندگان)پدیدآور
گروسی, اکرمنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش رسانههای جمعی (با تأکید بر تلویزیون) بر احساس نظم اجتماعی و سرمایه اجتماعی افسران مرد ناجا است. جامعه آمارى تحقیق شامل کلیه افسران جزء و ارشد مرد ناجا است. در این تحقیق نمونهای شامل 228 از افسران فرماندهى انتظامى شهر تهران که با روش تصادفى ساده انتخاب شدهاند، در نظر گرفته شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردى، از نظر مکان اجرا، میدانی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات، توصیفی از نوع همبستگی است. ابزار اندازهگیری نیز شامل پرسشنامه میزان استفاده از تلویزیون، پرسشنامه سرمایه اجتماعی پلیس و پرسشنامه نظم اجتماعی بود که روایی و پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و روش تحلیل عاملی اکتشافی مورد تأیید قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش همبستگی پیرسون به روش ماتریسی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین میزان استفاده از تلویزیون و مؤلفههای نظم اجتماعی (نهادینه شدن الگوهای جامعهپذیری، توافق در ارزشها، هنجارها و اختلافات، توان پیشبینی و پیشگیرانه اجتماعی، کنترل موثر اجتماعی، ایمان و باورهای مشترک، نهادینه شدن قواعد و هنجارهای اجتماعی و اعتماد عمومی) در بین افسران مرد رابطه مثبت وجود دارد و بین میزان استفاده از تلویزیون و مؤلفههای سرمایه اجتماعی (اعتماد به پلیس، مشارکت با پلیس و آگاهی نسبت به پلیس) در بین افسران مرد رابطه مثبت وجود دارد. بنابراین تلویزیون میتواند تأثیر مثبتی بر زندگی انسانها از طریق افزایش سرمایه اجتماعی و نظم اجتماعی داشته باشد.
کلید واژگان
کلید واژهها: رسانههای جمعیتلویزیون
نظم اجتماعی
سرمایه اجتماعی
افسران مرد ناجا.
شماره نشریه
26تاریخ نشر
2014-06-221393-04-01




