نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorحیدری, حمیدرضاfa_IR
dc.contributor.authorخسروی, محمدfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T11:13:05Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T11:13:05Z
dc.date.available1399-07-09T11:13:05Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T11:13:05Z
dc.date.issued2016-09-22en_US
dc.date.issued1395-07-01fa_IR
dc.date.submitted2016-10-01en_US
dc.date.submitted1395-07-10fa_IR
dc.identifier.citationحیدری, حمیدرضا, خسروی, محمد. (1395). بررسی رابطه پایگاه اجتماعی اقتصادی و میزان احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی. فصلنامه علمی ترویجی راهور, 1395(35), 129-155.fa_IR
dc.identifier.issn1753-8280
dc.identifier.urihttp://tale.jrl.police.ir/article_10886.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/397549
dc.description.abstractصدمات ترافیکی که یک موضوع مهم در بحث سلامت عمومی است، بدون درنظرگرفتن اقدامات اصلاحی مربوط، بهطور چشمگیری در سالهای آینده در سراسر جهان افزایش خواهد یافت. سهم زیادی از صدمات غیرعمدی و زیانهای اجتماعی به خصوص در کشورهای درحال توسعه و کم درآمد از صدمات ترافیکی ناشی است. ازطرف دیگر، مشکل افزایش ماشینی شدن جوامع و افزایش سرانۀ مالکیت خودرو به خصوص در ایران، چالش موضوع ایمنی ترافیک را جدی تر میکند که باید به صورت دقیق تر آن را موردتوجه قرار داد. مهمترین علت مرگ ومیر در ایران، تصادفات رانندگی است که باوجود سرمایه گذاریهای جالب توجه در دو بخش تأثیرگذار بر تصادفات یعنی راهسازی و ایمن سازی جاده ها و همچنین بخش خودروسازی، بازدهی طولانی مدت متناسب با این هزینه ها دیده نمیشود؛ بنابراین باید علت را در موارد دیگر جست و جو کرد. قسمت نهایی تأثیرگذار بر تصادفات، انسان است که متأسفانه تاکنون در تحقیقات علمی داخل کشور به خصوص از دیدگاه مهندسی کمتر به آن پرداخته شده است. انسان، موجودی بسیار پیچیده است که به بررسی فراوان و مستمر نیاز دارد. هدف اصلی این تحقیق، تعیین تأثیر پایگاه اجتماعی - اقتصادی افراد بر میزان احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی در شهر تهران میباشد. حجم نمونه هم 384 نفر از رانندگان مناطق انتخاب شد. نتایج تحلیل نشان داد که عوامل سن، جنسیت، سطح تحصیلات، سابقۀ رانندگی، نوع شخصیت و به خصوص کیلومتراژ رانندگی به خوبی میتوانند فراوانیِ تصادفات قصوری و جریمه ها را توضیح دهند. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که همبستگی معکوس و معنی داری بین پایگاه اجتماعی اقتصادی و میزان تصادفات رانندگی وجود داشته است؛ همچنین بین شغل و درآمد و تحصیلات و میزان تصادفات رانندگی نیز همبستگی معکوس و معنی داری مشاهده شده استfa_IR
dc.format.extent478
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherمرکز تحقیقات کاربردی پلیس راهور ناجاfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه علمی ترویجی راهورfa_IR
dc.relation.ispartofrahvaren_US
dc.subjectپایگاه اجتماعی - اقتصادیfa_IR
dc.subjectاحترام به قانونfa_IR
dc.subjectشغلfa_IR
dc.subjectدرآمدfa_IR
dc.subjectتحصیلاتfa_IR
dc.subjectرانندگانfa_IR
dc.titleبررسی رابطه پایگاه اجتماعی اقتصادی و میزان احترام به قوانین راهنمایی و رانندگیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.citation.volume1395
dc.citation.issue35
dc.citation.spage129
dc.citation.epage155


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد