نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاولادی, شعبانfa_IR
dc.contributor.authorاسماعیلی, رضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T11:12:43Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T11:12:43Z
dc.date.available1399-07-09T11:12:43Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T11:12:43Z
dc.date.issued2017-09-23en_US
dc.date.issued1396-07-01fa_IR
dc.date.submitted2016-12-07en_US
dc.date.submitted1395-09-17fa_IR
dc.identifier.citationاولادی, شعبان, اسماعیلی, رضا. (1396). بررسی علل تخلفات رانندگی در شهرستان اراک و پیشنهاد راهکارهای مناسب برای آن. فصلنامه علمی ترویجی راهور, 1396(39), 37-71.fa_IR
dc.identifier.issn1753-8280
dc.identifier.urihttp://tale.jrl.police.ir/article_10906.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/397428
dc.description.abstractامروزه حق یا ناحق، خوب یا بد، «ماشین» در مفهوم عام و خاص آن بر زندگی بشر، سایه افکنده و در کلیۀ شئون حیات انسانی، رخنه کرده است. تخلفات رانندگی، یکی از صور مسائل اجتماعی و یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های جوامع امروزی در بحث کنترل ترافیک درون‌شهری و برون‌شهری محسوب می‌شود که موجب بروز آسیب‌های زیادی به نهاد خانواده و جامعه می‌شود. هدف از این پژوهش، بررسی علل تخلفات رانندگی، بهبود وضعیت عبورومرور، تسهیل، تسریع در رفت‌وآمد وسایل نقلیه، کاهش تخلفات رانندگی و پیشنهاد راهکارهای مناسب برای رفع مشکلات ترافیکی شهر اراک می‌باشد. پژوهش ازلحاظ ماهیت و هدف از نوع پژوهش کاربردی است و از روش کنونی و فناوری توصیفی - تحلیلی و روش پیمایشی برای گردآوری اطلاعات و با تهیۀ پرسشنامه و مطالعۀ میدانی و مشاهدۀ مشارکت‌آمیز و فنون تکمیلی مثل فنون اسنادی و کتابخانه‏ای نیز بهره گرفته شد. جامعۀ ‏آماری، رانندگان شهرستان اراک است که به‌منظور همگن‌سازی درصد فراوانی‌ها، نمونه‏گیری به طریق تصادفی و جامعۀ نمونه با استفاده از جدول تاکمن محاسبه و از طریـق فرمـول کوکـران حدود 100 نفر انتخاب ‌شده است. در این پژوهش از نظریۀ دورکیم، مرتن، ساترلند و والتررلکس برای تبیین گرایش به تخلف از قوانین راهنمایی و رانندگی و برای اطمینان از روایی ابزار گردآوری دادها، از نظرات اساتید و متخصصان راهور و همچنین تعدادی از تکمیل‌کنندگان پرسشنامه (رانندگان) بهره گرفته شد. پرسشنامه برحسب مقیاس نگرش‌سنج لیکرت به 5 سطح (خیلی زیاد، زیاد، متوسط، کم و خیلی کم) تقسیم گردیده و از آزمون کای اسکور 2X به ترتیب به‌عنوان ابزار و آزمون فرضیه استفاده ‌شده است. نتایج مطالعه نشان داد که بین همۀ فرضیات مطرح‌شده از قبیل سن (75/29 درصد سنین 35-25 سال)، جنس (92 درصد مردان)، سطح سواد و تحصیلات (26/93 درصد تا مقطع متوسطه)، ناآگاهی مردم و رانندگان (62 درصد) و عدم مشارکت اجتماعی مردم (87 درصد) به‌عنوان متغیرهای مستقل و تخلفات رانندگی به‌عنوان متغیر وابسته، رابطۀ مستقیم وجود دارد.fa_IR
dc.format.extent496
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherمرکز تحقیقات کاربردی پلیس راهور ناجاfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه علمی ترویجی راهورfa_IR
dc.relation.ispartofrahvaren_US
dc.subjectتخلفات رانندگیfa_IR
dc.subjectترافیکfa_IR
dc.subjectوسیلۀ نقلیهfa_IR
dc.subjectانسانfa_IR
dc.subjectمحیطfa_IR
dc.subjectشهرستان اراکfa_IR
dc.titleبررسی علل تخلفات رانندگی در شهرستان اراک و پیشنهاد راهکارهای مناسب برای آنfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentدرون سازمانیfa_IR
dc.contributor.departmentبرون سازمانیfa_IR
dc.citation.volume1396
dc.citation.issue39
dc.citation.spage37
dc.citation.epage71


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد