| dc.contributor.author | اولادی, شعبان | fa_IR |
| dc.contributor.author | اسماعیلی, رضا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T11:12:43Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T11:12:43Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T11:12:43Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T11:12:43Z | |
| dc.date.issued | 2017-09-23 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-07-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2016-12-07 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-09-17 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | اولادی, شعبان, اسماعیلی, رضا. (1396). بررسی علل تخلفات رانندگی در شهرستان اراک و پیشنهاد راهکارهای مناسب برای آن. فصلنامه علمی ترویجی راهور, 1396(39), 37-71. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1753-8280 | |
| dc.identifier.uri | http://tale.jrl.police.ir/article_10906.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/397428 | |
| dc.description.abstract | امروزه حق یا ناحق، خوب یا بد، «ماشین» در مفهوم عام و خاص آن بر زندگی بشر، سایه افکنده و در کلیۀ شئون حیات انسانی، رخنه کرده است. تخلفات رانندگی، یکی از صور مسائل اجتماعی و یکی از مهمترین دغدغههای جوامع امروزی در بحث کنترل ترافیک درونشهری و برونشهری محسوب میشود که موجب بروز آسیبهای زیادی به نهاد خانواده و جامعه میشود. هدف از این پژوهش، بررسی علل تخلفات رانندگی، بهبود وضعیت عبورومرور، تسهیل، تسریع در رفتوآمد وسایل نقلیه، کاهش تخلفات رانندگی و پیشنهاد راهکارهای مناسب برای رفع مشکلات ترافیکی شهر اراک میباشد. پژوهش ازلحاظ ماهیت و هدف از نوع پژوهش کاربردی است و از روش کنونی و فناوری توصیفی - تحلیلی و روش پیمایشی برای گردآوری اطلاعات و با تهیۀ پرسشنامه و مطالعۀ میدانی و مشاهدۀ مشارکتآمیز و فنون تکمیلی مثل فنون اسنادی و کتابخانهای نیز بهره گرفته شد. جامعۀ آماری، رانندگان شهرستان اراک است که بهمنظور همگنسازی درصد فراوانیها، نمونهگیری به طریق تصادفی و جامعۀ نمونه با استفاده از جدول تاکمن محاسبه و از طریـق فرمـول کوکـران حدود 100 نفر انتخاب شده است. در این پژوهش از نظریۀ دورکیم، مرتن، ساترلند و والتررلکس برای تبیین گرایش به تخلف از قوانین راهنمایی و رانندگی و برای اطمینان از روایی ابزار گردآوری دادها، از نظرات اساتید و متخصصان راهور و همچنین تعدادی از تکمیلکنندگان پرسشنامه (رانندگان) بهره گرفته شد. پرسشنامه برحسب مقیاس نگرشسنج لیکرت به 5 سطح (خیلی زیاد، زیاد، متوسط، کم و خیلی کم) تقسیم گردیده و از آزمون کای اسکور 2X به ترتیب بهعنوان ابزار و آزمون فرضیه استفاده شده است. نتایج مطالعه نشان داد که بین همۀ فرضیات مطرحشده از قبیل سن (75/29 درصد سنین 35-25 سال)، جنس (92 درصد مردان)، سطح سواد و تحصیلات (26/93 درصد تا مقطع متوسطه)، ناآگاهی مردم و رانندگان (62 درصد) و عدم مشارکت اجتماعی مردم (87 درصد) بهعنوان متغیرهای مستقل و تخلفات رانندگی بهعنوان متغیر وابسته، رابطۀ مستقیم وجود دارد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 496 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | مرکز تحقیقات کاربردی پلیس راهور ناجا | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه علمی ترویجی راهور | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | rahvar | en_US |
| dc.subject | تخلفات رانندگی | fa_IR |
| dc.subject | ترافیک | fa_IR |
| dc.subject | وسیلۀ نقلیه | fa_IR |
| dc.subject | انسان | fa_IR |
| dc.subject | محیط | fa_IR |
| dc.subject | شهرستان اراک | fa_IR |
| dc.title | بررسی علل تخلفات رانندگی در شهرستان اراک و پیشنهاد راهکارهای مناسب برای آن | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.contributor.department | درون سازمانی | fa_IR |
| dc.contributor.department | برون سازمانی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 1396 | |
| dc.citation.issue | 39 | |
| dc.citation.spage | 37 | |
| dc.citation.epage | 71 | |