ارائه چارچوب جهانیشدن در نظام آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران
(ندگان)پدیدآور
جعفری, سکینهاکبر امین بیدختی, علینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: عوامل و عناصر متعددی در شکلگیری جهانیشدن و تأثیر آن بر آموزش عالی مؤثرند که شناسایی و واپایش آنها مستلزم اتخاذ رویکردی نظاممند است. بنابراین در این مطالعه پس از توصیف و تبیین برنامه پنج ساله پنجم توسعه، عوامل کانونی در برنامه ششم توسعه، سند چشمانداز 1404 و مبانی نظری و عوامل مؤثر بر شکلگیری جهانیشدن در نظام آموزش عالی، تلاش شد با رویکردی نظاممند و از منظری تعاملی، ابعاد و عوامل تشکیل دهندهی جهانیشدن در نظام آموزش عالی در قالب چارچوبی مفهومی ارائه شود.
روش: به منظور ارائه چارچوبی یکپارچه از جهانیشدن در نظام آموزش عالی، تعداد قابل توجهی از مطالعات نظری و عملی انجام شده، برنامه پنج ساله پنجم توسعه، عوامل کانونی در برنامه ششم توسعه و سند چشمانداز 1404 در زمینه جهانیشدن در نظام آموزش عالی مرور گردید.
بحث و نتیجه گیری: جهانیشدن در نظام آموزش عالی دارای شش بعد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، علمی و مدیریتی است که هر کدام دارای بعد محلی ـ جهانیشدن و ایرانی ـ اسلامی میباشد. به نحوی که در تعامل نظاممند با یکدیگر چارچوبی را تشکیل میدهند که ضمن اثرگذاری بر کیفیت آموزش عالی، متأثر از کیفیت کلی جهانیشدن آموزش در نظامهای آموزشی نیز میباشند. در نهایت الگوی انگارهای از ابعاد و عوامل جهانیشدن در نظام آموزش عالی ارائه شد. الگوی ارائه شده امکان درک جامعتر موضوع و طرح و اقدام برای مدیریت توسعه جهانیشدن در نظام آموزش عالی را فراهم میآورد و از این حیث میتواند برای توسعه آموزش عالی به عنوان یکی از مبانی اساسی اقتدار و موفقیت آن مورد استفاده قرار گیرد.
کلید واژگان
جهانیشدنآموزش عالی
اقتصادی
اجتماعی
فرهنگی
سیاسی
شماره نشریه
42تاریخ نشر
2018-06-221397-04-01




