آموزش شناختی – رفتاری اعتماد به نفس بر میزان خودکارآمدی کارکنان وظیفه فرماندهی انتظامی
(ندگان)پدیدآور
متقی, شکوفهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده
مقدمه: هدف از انجام این پژوهش آموزش شناختی ـ رفتاری اعتماد به نفس بر میزان خودکارآمدی کارکنان وظیفه فرماندهی انتظامی شهر شهرکرد بود. روش: این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی، و به لحاظ روش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان وظیفه یگان ویژه شهر شهرکرد به تعداد 241 نفر بود که بر اساس جدول مورگان حجم نمونه 144 نفر تعیین شد و به پرسشنامه خودکارآمدی عمومی (شرر و همکاران، 1988) پاسخ دادند. سپس تعداد 36 نفر که نمره آنان از پرسشنامه خودکارآمدی عمومی یک انحراف معیار پایینتر از میانگین بود انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 18 نفر) گماره شدند. ضمن اینکه گروه آزمایش طی 8 جلسه 90 دقیقه آموزش شناختی ـ رفتاری را دریافت کردند. یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس یک راهه نشان داد که آموزش شناختی ـ رفتاری اعتماد به نفس ، بر افزایش میانگین نمرات خودکارآمدی عمومی افراد گروه آزمایش موثر بوده است (01/0 >P). نتیجه گیری: از آموزش شناختی ـ رفتاری اعتماد به نفس میتوان در جهت بهبود خودکارآمدی کارکنان وظیفه استفاده کرد.
کلید واژگان
کلمات کلیدی: خودکارآمدیاعتماد به نفس
درمان شناختی ـ رفتاری
کارکنان وظیفه
شماره نشریه
41تاریخ نشر
2018-03-211397-01-01




