بررسی اثربخشی آموزش های کارشناسی ارشد فرماندهی و مدیریت انتظامی
(ندگان)پدیدآور
سعید براتی مصلح, محمدسعید شکری پور, دکترنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده:
مقدمه: تحقیق حاضر با مطالعه اثربخشی آموزشهای دوره دافوس در میان دانشجویان کارشناسی ارشد فرماندهی و مدیریت انتظامی و تاثیر آن برای دستیابی به اهداف و برنامه های آموزشی مورد مطالعه مربوط به دوره 19 دافوس از منظر فرماندهان ومدیران از یک سو و نظر دانش آموختگان از سوی دیگر، مورد مطالعه قرار گرفته است.
روش شناسی تحقیق: روش تحقیق، توصیفی و از نوع پیمایشی بوده و از ابزار پرسشنامه، برای جمع آوری اطلاعات بهره برداری شده و دادههای مربوط به آن از طریق نرم افزار SPSS، مورد تجزیه و تحلیل آماری قرارگرفته است. جامعه آماری شامل تمامی فرماندهان ودانش آموختگان دوره19دافوس بوده که نظرات تعداد47 دانش آموخته و43 نفر از فرماندهان ومدیران در این زمینه اخذ گردیده است. پرسشنامه به دو شیوه طراحی شده است. درشیوه اول،اثربخشی آموزش های دافوس به منظور ارزشیابی و اثربخشی این دوره از منظر دانش آموختگان مورد مطالعه قرار گرفته است. در شیوه دوم، پرسشنامه ارزشیابی و اثربخشی این دوره از منظر فرماندهان و مدیران آنها مورد بررسی قرار گرفت. مقدار آلفای پرسشنامه، بالاتر از 90 درصد بیانگر روایی مناسب این پرسشنامه ها بوده است.
یافته های تحقیق: یافته های تحقیق، نشان می دهد که میزان تغییرات عملکردی و رفتاری دانش آموختگان در دروس نظری و ولی در حوزه عملی (فعالیت های پژوهشی و فرهنگی) و کار در عرصه، سخت تر شکل می گیرد. درباره میزان اثربخشی دروس ارائه شده برای دستیابی به اهداف کلی برنامه آموزشی در دوره دافوس نشان می دهد که از میان هفده عنوان، دروس:مدیریت بحران، جغرافیای امنیتی- انتظامی، اثربخش نبوده اما پانزده درس دیگر اثربخش بوده است. همچنین میزان اثربخشی دروس ارائه شده برای دستیابی به اهداف تخصصی برنامه تفصیلی در دوره دافوس نشان می دهد که از بین هفده درس، تنها دریک درس تحت عنوان،مدیریت بحران،اثربخش نبوده است. اما شانزده درس دیگر اثربخش بوده است. اما درس مدیریت بحران در هیچکدام از اهداف کلی و تخصصی این دوره، اثربخش نبوده است.
کلید واژگان
اثربخشی آموزشیدافوس
برنامه های درسی و آموزشی
اهداف کلی و تخصصی
شماره نشریه
33تاریخ نشر
2016-03-201395-01-01




