بررسی روابط بین اخلاقیات بازاریابی دانشجویان با فرهنگ فردی و ارزشهای حرفهای
(ندگان)پدیدآور
احمدعلی روحالهیکریمی, اوژننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی پژوهش بررسی رابطه بین اخلاقیات بازاریابی دانشجویان با فرهنگ فردی و ارزشهای حرفهای است. پژوهش حاضر از حیث روش همبستگی است. جامعهی آماری تحقیق شامل تمامی دانشجویان اقتصاد، حسابداری و مدیریت با گرایشهای بازرگانی و مالی، مشغول به تحصیل در یکی از دانشگاههای دولتی سطح شهر تهران بود. تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل 320 نفر بودند که تعداد 175 نفر بر اساس جدول مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای اندازهگیری فرهنگ فردی از پرسشنامهی یو و همکاران(2001) با ابعاد جمعگرایی، اجتناب از عدم اطمینان، مردانگی و فاصله قدرت استفاده شد. برای بررسی اخلاقیات بازاریابی، پرسشنامه یو و همکاران(2001) با ابعاد هنجارهای قیمت و توزیع، هنجارهای اطلاعات و پیمانها، هنجارهای تولید و ترفیع، هنجارهای تعهد عمومی و فاشسازی اطلاعات و هنجارهای صداقت و درستی مورد استفاده قرار گرفت. برای جمعآوری دادههای مربوط به ارزشهای حرفهای از مطالعات سینگاپاکدی و ویتل(1993) بهره جستیم. برای اثبات پایایی و روایی هر سه ابزار از مدلسازی معادلات ساختاری(نرمافزار اسمارت پی. ال. اس) استفاده گردید. دادهها با استفاده از روش همبستگی و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتههای تحقیق نشان داد که متغیرهای اجتناب از عدم اطمینان و ارزش حرفهای نقش مهمتری نسبت به دیگر متغیرها در اخلاقیات بازاریابی دانشجویان ایفا میکنند. در نتیجه با شناختی که از عوامل تاثیرگذار بر اخلاقیات بازاریابی دانشجویان حاصل میشود، مدیران موسسات آموزش عالی میتوانند با آموزش و پرورش دانشجویان در خصوص جنبههای اخلاقی مرتبط با تجارت و تولید، افرادی را که در آینده عهدهدار تصدی بنگاههای اقتصادی و تولیدی خواهند شد، اخلاق بازاریابی خوب را گسترش دهند.
کلید واژگان
اخلاقیات بازاریابی دانشجویانفرهنگ فردی
ارزشهای حرفهای و اجتناب از عدم اطمینان
شماره نشریه
32تاریخ نشر
2015-12-221394-10-01




