• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی راهور
    • دوره 1395, شماره 18
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی راهور
    • دوره 1395, شماره 18
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی نقش سامانه های هوشمند در کاهش تلفات انسانی در بزرگراه های شهر تهران

    (ندگان)پدیدآور
    عصاریان نژاد, حسین
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.030 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در تحقیقات متعدد عوامل موثر بر تصادفات را شامل: انسان، وسیله نقلیه، جاده و محیط معرفی نموده اند، گرچه انسان به عنوان موثر ترین عامل در تصادفات مورد توجه خاص قرار گرفته است و به نظر می رسد اثر این عامل به نوعی اثر عامل های راه ؛ وسیله نقلیه و محیط در تصادفات را تحت الشعاع قرار داده است. اما بنظر می رسد که رفتارهای انسانی تابع فاکتورهای زیادی است که در بروز رفتارهای حادثه ساز توسط او موثر هستند. این پژوهش به عنوان هدف اصلی خود بدنبال بررسی نقش عوامل موثر بر تصادفات و کاهش تلفات ناشی از حوادث ترافیکی می باشد. به بیان ساده تر می توان گفت، این پژوهش به دنبال تاثیر عوامل انسان، راه، وسیله نقلیه و محیط بر کاهش تلفات انسانی ناشی از تصادفات است. بدیهی است بر اساس تجربیات حاصل از کشورهای توسعه یافته صفر کردن تصادفات امری محال است(طرح افق صفرسوئد، آلمان یا فرانسه و هلند )، اما توجه به ارتقای ایمنی و سلامت در عوامل موثر بر تصادفات مانند طرح (ssp یا برنامه ایمنی پایدار )در هلند موجب به حداقل رسیدن تلفات انسانی ناشی از حوادث ترافیکی خواهد شد.البته به صورت مصداقی، تاثیر سامانه های هوشمند حمل و نقل و ترافیک (به عنوان یکی از شاخص های مهم تغییر رفتارهای حادثه ساز و ارتقای ایمنی راه ) موثر بر کاهش تصادفات بزرگ راه های شهر تهران مورد بررسی و تجزیه و تحلیل موردی قرار خواهد گرفت. این تحقیق به لحاظ هدف و ماهیت کاربردی، به لحاظ روش های گردآوری داده ها،توصیفی از نوع ارزیابی و از نظر زمان یک پژوهش مقطعی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه تصادفات بزرگراه های تهران بزرگ در بهار سال 1394 تشکیل می دهدکه به روش سرشماری کلیه داده ها به عنوان نمونه این مطالعه تجزیه و تحلیل شده اند. یافته های این مطالعه نشان داد که کاهش تصادفات بخشی از توسعه جوامع صنعتی و بخش لاینفک آن می باشد ؛ اما با ارتقای ایمنی در هر یک از عوامل بروز تصادف یعنی راه و وسیله نقلیه امکان کاهش تلفات به شکل فزاینده ای نسبت به وضع موجود، بدیهی است. برای اثبات این ادعا، تصادفات دوره های زمانی مشخص، قبل و بعد از نصب دوربین های کنترل سرعت و مدیریت سرعت وسایل نقلیه در بزرگ راه های آزادگان،مدرس ،صیاد شیرازی ،صدر، نیایش و تونل توحید؛ مورد بررسی مقایسه ای قرار گرفت که بین 15 تا 80 درصد کاهش تصادفات را نشان می دهد و تصادفات منجر به فوت در این بزرگراه ها به صفر رسیده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که ارتقای ایمنی در حوزه وسیله نقلیه و راه با استفاده از فنآوری های سامانه های حمل و نقل هوشمند،نظام مند شدن سیستم امداد و نجات و استفاده از زمان طلایی امداد رسانی به مصدومان، کمک موثری در تغییر رفتارهای انسانی و پیشگیری از وقوع حوادث منجر به مرگ و کاهش هزینه های سرانه ملی ناشی از حوادث ترافیکی، می کند.
    کلید واژگان
    عامل انسانی
    عامل راه و محیط
    عامل وسیله نقلیه
    سامانه های حمل ونقل هوشمند
    تصادفات بزرگ راه ها

    شماره نشریه
    18
    تاریخ نشر
    2016-09-22
    1395-07-01
    ناشر
    مرکز تحقیقات کاربردی پلیس راهور ناجا

    شاپا
    2322-3529
    URI
    http://talar.jrl.police.ir/article_11646.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/395753

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب