تدوین و ارزیابی اثربخشی بستة آموزشی رفتار ترافیکی در میزان یادگیری رفتارهای ایمن ترافیکی در کودکان مقطع ابتدایی (چهار پایه)
(ندگان)پدیدآور
ذوقی, لیلانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین میزان اثربخشی آموزش بستۀ ترافیکی ایمن ارائهشده در یادگیری کودکان دختر و پسر در پایههای اول، دوم، پنجم و ششم ابتدایی بود. روش پژوهش حاضر، آزمایشی از نوع «شبهآزمایشی» و با طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیۀ کودکان (7-12 ساله) پایههای اول، دوم، پنجم و ششم ابتدایی (پسرانه و دخترانه) است که از طریق روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای از مدارس ابتدایی شهر تهران با حجم نمونهای به تعداد 240 نفر انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه به تعداد 30 نفر در هریک از پایهها و جنسیتها قرار گرفتند. در این پژوهش، بستۀ رفتارهای ترافیکی ایمن در 8 جلسۀ 60 دقیقهای به گروه آزمایش آموزش داده شد؛ اما گروه گواه، مداخلهای دریافت نکرد. ابزار پژوهش، پرسشنامۀ پژوهشگرساخته بر اساس مادهقانونهای مقررات راهنمایی و رانندگی در سه حوزۀ عابر پیاده، دوچرخهسوار و سرنشین ماشین با 35 سؤال 4 گزینهای بود. این پرسشنامه با استفاده از روش اعتبار صوری، تعیین اعتبار شد و برای تعیین پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ (%91) استفاده شد. یافتههای توصیفی پژوهش حاضر و شاخصهای آماری مانند میانگین و انحراف معیار پیشآزمون و پسآزمون متغیر رفتارهای ایمن ترافیکی پسران و دختران به تفکیک گروه و پایۀ تحصیلی نشان میدهد که در گروه پسران و دختران، میانگین گروه آزمایش در بین دانشآموزان کلاسهای اول، دوم، پنجم و ششم، تغییر محسوسی نسبت به گروه کنترل داشتهاند. همچنین نتایج فرضیهها با درنظرگرفتن نتایج تحلیل کوواریانس و در ادامه، تحلیل آماری و آزمون تعقیبی بونفرونی نیز نشان میدهد که تفاوت معناداری بین گروههای آزمایش و گواه و پایههای تحصیلی متفاوت وجود دارد؛ اما به لحاظ جنسیتی، تفاوت معناداری بین دانشآموزان دختر و پسر دیده نمیشود و پیشرفت آنها به یک اندازه بوده است.
کلید واژگان
بستۀ آموزشییادگیری رفتار ترافیکی
اثربخشی
شماره نشریه
29تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01




