• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی راهور
    • دوره 1398, شماره 29
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی راهور
    • دوره 1398, شماره 29
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تدوین و ارزیابی اثربخشی بستة آموزشی رفتار ترافیکی در میزان یادگیری رفتارهای ایمن ترافیکی در کودکان مقطع ابتدایی (چهار پایه)

    (ندگان)پدیدآور
    ذوقی, لیلا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    558.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین میزان اثربخشی آموزش بستۀ ترافیکی ایمن ارائه‌شده در یادگیری کودکان دختر و پسر در پایه­های اول، دوم، پنجم و ششم ابتدایی بود. روش پژوهش حاضر، آزمایشی از نوع «شبه‌آزمایشی» و با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری این پژوهش شامل کلیۀ کودکان (7-12 ساله) پایه­های اول، دوم، پنجم و ششم ابتدایی (پسرانه و دخترانه) است که از طریق روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله‌ای از مدارس ابتدایی شهر تهران با حجم نمونه­ا­ی به تعداد 240 نفر انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه به تعداد 30 نفر در هریک از پایه­ها و جنسیت­ها قرار گرفتند. در این پژوهش، بستۀ رفتارهای ترافیکی ایمن در 8 جلسۀ 60 دقیقه­ای به گروه آزمایش آموزش داده شد؛ اما گروه گواه، مداخله­ای دریافت نکرد. ابزار پژوهش، پرسش‌نامۀ پژوهشگرساخته بر اساس ماده‌قانون­های مقررات راهنمایی و رانندگی در سه حوزۀ عابر پیاده، دوچرخه­سوار و سرنشین ماشین با 35 سؤال 4 گزینه­ای بود. این پرسش‌نامه با استفاده از روش اعتبار صوری، تعیین اعتبار شد و برای تعیین پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ (%91) استفاده شد. یافته­های توصیفی پژوهش حاضر و شاخص­های آماری مانند میانگین و انحراف معیار پیش‌آزمون و پس­آزمون متغیر رفتارهای ایمن ترافیکی پسران و دختران به تفکیک گروه و پایۀ تحصیلی نشان می­دهد که در گروه پسران و دختران، میانگین گروه آزمایش در بین دانش­آموزان کلاس­های اول، دوم، پنجم و ششم، تغییر محسوسی نسبت به گروه کنترل داشته­اند. همچنین نتایج فرضیه­ها با درنظرگرفتن نتایج تحلیل کوواریانس و در ادامه، تحلیل آماری و آزمون تعقیبی بونفرونی نیز نشان می­دهد که تفاوت معناداری بین گروه‌های آزمایش و گواه و پایه­های تحصیلی متفاوت وجود دارد؛ اما به لحاظ جنسیتی، تفاوت معناداری بین دانش­آموزان دختر و پسر دیده نمی­شود و پیشرفت آن‌ها به یک اندازه بوده است.
    کلید واژگان
    بستۀ آموزشی
    یادگیری رفتار ترافیکی
    اثربخشی

    شماره نشریه
    29
    تاریخ نشر
    2019-08-23
    1398-06-01
    ناشر
    مرکز تحقیقات کاربردی پلیس راهور ناجا
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه روانشناسی دانشگاه علوم انتظامی امین

    شاپا
    2322-3529
    URI
    http://talar.jrl.police.ir/article_91961.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/395637

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب