مدل برآورد سرعت وسایل نقلیه در اثر سرعت کاه ها
(ندگان)پدیدآور
حقیقی, فرشیدرضازادخوری, مهلانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
با توجه به استفادۀ فراوان از سرعتگیر و سرعتکاهها بهعنوان ابزارهای آرامسازی در راههای کشور خصوصاً در استانهای شمالی (بهعلت دسترسیهای زیاد، تداخل نقشهای اجتماعی و جابهجایی راه و تفاوت زیاد سرعت وسایل نقلیه با سرعت مجاز تعیینشده)، در این پژوهش، بررسی اثربخشی این اقدامات در کاهش سرعت مدنظر قرار گرفته است. این مطالعه به تعیین ارتباط بین مشخصات هندسی سرعتکاهها و سرعت وسایل نقلیه در 90 سرعتکاه نصبشده در نواحی مختلف از راههای واقع در شرق استان مازندران پرداخته است. ازآنجاییکه نمونۀ موردبررسی شامل انواع سرعتکاهها اعم از قوسی و تخت بود و در راههایی با ردههای مختلف عملکردی اجرا شد، برای بررسی بهتر، سرعتکاهها دستهبندی شدند و بهطور جداگانه مشخصات هندسی هرکدام مشخص و سرعت وسایل نقلیه در پیرامونشان برداشت شد. سرعت وسایل نقلیه در چند نقطه قبل، رو و بعد از سرعتکاه با استفاده از دوربین سرعتسنج ثبت شد و ابعاد هریک از سرعتکاهها با استفاده از دوربین توتال استیشن بهصورت دقیق برداشت شد. درنهایت با استفاده از مدل رگرسیون خطی، دادهها در نرمافزار SPSS موردارزیابی قرار گرفته و عوامل اصلی تأثیرگذار روی کاهش سرعت وسایل نقلیه بههمراه مدل رگرسیونی برآورد کاهش آن ارائه گردید. با توجه به اینکه تعداد سرعتکاههای موردمطالعه زیاد بوده است، نتایج این پژوهش نشان داد که برای طراحی و اجرای سرعتکاهها در سرعتهای عبور و سرعتهای هدف مختلف میتوان از این مدلها استفاده نمود تا اثربخشی سرعتکاهها در کاهش سرعت و پروفیل سرعت در فاصلههای مختلف از سرعتکاهها را با سطح اطمینان بالایی موردارزیابی قرار داد.
کلید واژگان
آرامسازی فیزیکی ترافیکسرعتکاه
مدلسازی سرعت
رگرسیون چندگانۀ خطی
شماره نشریه
29تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
مرکز تحقیقات کاربردی پلیس راهور ناجاسازمان پدید آورنده
دانشکده عمران دانشکاه صنعتی نوشیروانی بابلننن




