• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی مطالعات مدیریت ترافیک
    • دوره 1398, شماره 55
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی مطالعات مدیریت ترافیک
    • دوره 1398, شماره 55
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    شناسایی عوامل جمعیت‌شناختی موثر در تمایل به خرید و استفاده از اتومبیل خودران

    (ندگان)پدیدآور
    فرزین, ایمانعباسی, محمدحسینممدوحی, امیررضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    698.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    امروزه اتومبیل‌‌های خودران به‌عنوان انقلابی در تحرک افراد شناخته می‌شوند. باوجود مزایای بی‌شمار این فنّاوری، اصلی‌ترین مانع پذیرش از نظر افراد، عدم اعتماد است. هدف این مقاله، شناسایی عوامل جمعیت‌شناختی موثر بر تمایل افراد برای خرید، استفاده در شرایط رانندگی کسل‌کننده و به اشتراک‌گذاری اتومبیل‌های خودران در مناطق 22گانه شهر تهران از طریق پرسش‌گری با اندازه نمونه 338 نفر است. پرسش‌نامه‌ای با رویکرد رجحان بیان‌شده به‌همین منظور و برای اولین مرتبه در ایران به‌عنوان کشوری در حال توسعه طراحی و پس از تحلیل توصیفی متغیرهای موردپرسش، وجود رابطه و شدت آن از طریق آزمون کای‌دو و ضریب هم‌بستگی وی‌کرامر و اسپیرمن بررسی شد. تحلیل نتایج حاکی از تمایل 59 درصدی و مخالفت 37درصدی افراد در خرید این فنّاوری و هم‌چنین تمایل 70 درصدی در استفاده به هنگام رانندگی کسل‌کننده و 60 درصدی افراد در استفاده اشتراکی دارد. از میان گروه‌های سنی مختلف، افراد 44-25 سال بیشترین تمایل در خرید، استفاده در شرایط کسل‌کننده و اشتراکی دارند. افراد بدون گواهی‌نامه رانندگی و خودروی شخصی تمایل بیشتری برای خرید اتومبیل‌های خودران در ازای قیمت مناسب دارند. در مورد تمایل به خرید، اختلاف معناداری میان مردان و زنان یافت نشد؛ ولی در مورد تمایل به استفاده اشتراکی، مردان (33 درصد) سهم بیشتری نسبت به زنان (27 درصد) دارند که نشان‌گر اهمیت حریم خصوصی در زنان است. به‌منظور بررسی استقلال متغیرهای وابسته، از آزمون کای‌دو استفاده شده است که نشا‌ن‌گر وجود رابطه مستقیم و معنادار بین هر سه متغیر در سطح معناداری 01/0 است. نتایج این مقاله به‌منظور تسهیل تصمیم‌گیری سیاست‌گذاران و استفاده در برنامه‌ریزی در سیستم‌های حمل‌ونقل آینده کاربردی خواهد بود.
    کلید واژگان
    اتومبیل خودران
    تمایل به خرید
    پذیرش فنّاوری
    به‌اشتراک‌گذاری خودرو
    ضریب همبستگی

    شماره نشریه
    55
    تاریخ نشر
    2020-02-20
    1398-12-01
    ناشر
    دانشگاه علوم انتظامی امین
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری مهندسی برنامه‌ریزی حمل‌ونقل، دانشکده مهندسی عمران و محیط‌زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
    دانشجوی دکتری مهندسی برنامه‌ریزی حمل‌ونقل، دانشکده مهندسی عمران و محیط‌زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
    دانشیار دانشکده مهندسی عمران و محیط‌زیست، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

    شاپا
    2008-4005
    2383-3920
    URI
    http://tms.jrl.police.ir/article_94006.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/394266

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب