نقش استانداردهای ایزو 9000 در مبادلات تجاری ایران با شرکای عمدة تجاری
(ندگان)پدیدآور
محتشمی, تکتممؤمنی, فرشیدنوع مدرک
Textعلمی- پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
استانداردهای ایزو 9000، که گستردهترین سیستم گواهیهای سازمان ایزو را تشکیل میدهند، با هدف هماهنگسازی استانداردهای ملی در سطح بینالمللی بهمنظور تقویت تجارت جهانی تشکیل شدهاند. بااینحال، این انتقاد وجود دارد که این استانداردها صرفاً مانعی در ورود به بازار و درنتیجه، یک تعرفه بر تجارت بینالملل هستند. این مطالعه بهطور تجربی این مسئله را در مبادلات تجاری کشور با شرکای عمدۀ آن ارزیابی میکند. دراینباره، با بهکارگیری یک استراتژی مدلسازی مبتنیبر اثر پذیرش ایزو 9000 بر جریانهای تجارت دوجانبۀ کشورها، از یک مدل جاذبه براساس اطلاعات مربوط به پانزده شریک عمدۀ تجاری کشور طی سالهای 2000 تا 2013 استفاده شده است. نتایج این مطالعه بیانگر آن است که این استانداردها با ایجادکردن یک زبان مشترک در تجارت و کاهش نبود تقارن اطلاعاتی بین بنگاهها در دو کشور، به آنها امکان داده است روابط تجاری مؤثرتری را شکل دهند.
کلید واژگان
استاندارد بینالمللیمدل جاذبه
رابطۀ تجاری
ایزو. طبقهبندی JEL: L15
F13
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2018-11-221397-09-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیسازمان پدید آورنده
استادیار گروه اقتصاد کشاورزی، دانشگاه تربت حیدریه، خراسان رضویکارشناس ارشد مدیریت کسب و کار (MBA)، مدرس دانشگاه آزاد اسلامی تربت حیدریه




