عوامل تعیینکنندة مزیت رقابتی صنایع کارخانهای ایران
(ندگان)پدیدآور
راسخی, سعیدنوع مدرک
Textعلمی- پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
براساس ادبیات اخیر نظری و تجربی تجارت بینالملل، ساختار بازار از مهمترین عوامل تعیینکنندة مزیتهای رقابتی است. در این چهارچوب و با توجه به اهمیت رقابتپذیری بینالمللی در توسعة تجارت خارجی، مقالة حاضر عوامل تعیینکنندة مزیت رقابتی صنایع کارخانهای ایران را بررسی کرده است. برای این منظور، آخرین ریزدادههای تجارت خارجی و ویژگیهای خاص صنعتی صنایع کارخانهای ایران طی دورة زمانی 1381- 1389 در سطح تجمیع 4 رقمی طبقهبندی ISIC پالایش و پردازش شده است. برای اندازهگیری مزیت رقابتی از روش سهم پایدار بازار استفاده شده است و سپس در چهارچوب ادبیات نظری و تجربی مزیت رقابتی عوامل تعیینکنندة مزیت رقابتی شناسایی و برآورد شده است. نتایج برآورد روش دادههای تابلویی نشان میدهد که متغیرهای صرفههای ناشی از مقیاس تمایز محصول و نقش دولت دارای اثر مثبت و معنادار در مزیت رقابتی صنایع ایراناند. براساس این نتایج، بهنظر میرسد بهرهگیری از مؤلفههای ساختار بازار رقابت انحصاری بهویژه تمایز محصول و صرفههای ناشی از مقیاس بههمراه حمایتهای منطقی دولت و تأکید بر مزیت رقابتی بهجای صرفاً مزیت نسبی بتواند در بهبود مزیت رقابتی صنایع کارخانهای ایران مؤثر باشد. در این چهارچوب پیشنهاد میشود در توسعة تجارت خارجی به تجارت درون صنعت توجه بیشتری شود. طبقهبندی JEL: F12، F14، F17.
کلید واژگان
نظریههای جدید تجارتعوامل تعیینکنندة مزیت رقابتی
سهم پایدار بازار
صنایع کارخانهای ایران
دادههای تابلویی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-04-211397-02-01




