بررسی و رتبهبندی توانمندسازهای مدیریت دانش مطالعه موردی: سامانه فرماندهی و واپایش یک سازمان دفاعی
(ندگان)پدیدآور
اخوان, پیمانکشتکار, مهران
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بهمنظور دستیابی به شایستگیهای محوری، سازمانها نیازمند ایجاد ظرفیتهای لازم از جمله مدیریت دانش میباشند. در تحقیق حاضر که از نوع کاربردی و توسعهای است، با بهرهگیری از آمار توصیفی و استنباطی، تحلیل کمی و کیفی و ابزار گردآوری اطلاعات کتابخانهای و میدانی، توانمندسازهای مدیریت دانش سامانه فرماندهی و واپایش یک سازمان دفاعی رزمی، بررسی و رتبهبندی گردیدند. نمونه آماری تحقیق، 110 نفر در سه طیف «مدیریتی عالی»، «مدیریتی اجرایی»، و «کارکنان عملیاتی و فنی» است که بهصورت طبقهای تصادفی انتخاب شدهاند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS استفاده شد. از طریق آزمون مقایسه میانگین «تی»، مؤلفههای مؤثر، شناسایی و از طریق آزمون «فریدمن»، میزان اهمیت آنها رتبهبندی گردید. نتایج نشان میدهد کارکنان، فناوری اطلاعات، راهبرد، ساختار، فرهنگ، فرایندها و رهبری، بهعنوان توانمندسازهای مدیریت دانش در سامانه پیشگفته میباشند. همچنین فرهنگ سازمانی، بیشترین و راهبرد، کمترین عامل تأثیرگذار است. در ادامه، تأثیر عوامل توانمندساز در هریک از مراحل چهارگانه الگوی مرسوم سامانه فرماندهی و واپایش بررسی شد.
کلید واژگان
مدیریت دانشتوانمندسازها
سامانه فرماندهی و واپایش
فناوری اطلاعات
فرهنگ
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2015-06-221394-04-01
ناشر
مرکز تحقیقات راهبردی دفاعیسازمان پدید آورنده
دانشیار گرایش مدیریت سیستم و بهرهوری، دانشگاه مالک اشتردانشجوی دکترای مدیریت راهبردی دانش دانشگاه عالی دفاع ملی



