| dc.contributor.author | صالحی, غلامرضا | fa_IR | 
| dc.contributor.author | قاسمی, حسن | fa_IR | 
| dc.contributor.author | صالحی, هادی | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T10:56:23Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T10:56:23Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-09T10:56:23Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-30T10:56:23Z |  | 
| dc.date.issued | 2017-12-22 | en_US | 
| dc.date.issued | 1396-10-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2017-12-02 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1396-09-11 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | صالحی, غلامرضا, قاسمی, حسن, صالحی, هادی. (1396). عملکرد الگوریتم فراابتکاری ALO در بهینهسازی طرّاحی پروانههای دریایی. دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو, 16(50), 54-63. | fa_IR | 
| dc.identifier.uri | https://mst.ihu.ac.ir/article_200332.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/391718 |  | 
| dc.description.abstract | با توجه به اینکه روند طرّاحی پروانه یک سلسله مراحل آزمون و خطای همراه با تکرار است و بستگی به شرایط استفاده و محدودههای مجاز هر یک از فاکتورهای مؤثر در طراحی دارد، بهینهسازی این روند در راستای افزایش راندمان کل بسیار حائز اهمیت میگردد. جهت کاهش در زمان بهینهسازی الگوریتمهای زیادی در بهینهسازی معرفی شدهاند که معروفترین آنها الگوریتم ژنتیک است. البته، مدت زمان زیادی از معرفی آن به دنیا میگذرد که در طول این زمان مرتباً این الگوریتمها بهروزتر و قدرتمندتر گردیدند. در این مقاله، بعد از بیان تئوریهای موجود و الگوریتمهای معرفیشده به بیان چگونگی عملکرد نمونهای از الگوریتمهای بهینهسازی، در بهینهسازی طرّاحی پروانه پرداخته شده است. یکی از الگوریتمهای قدرتمند بهینهسازی، الگوریتم فراابتکاری ALO میباشد. این مطالعه، بعد از معرفی الگوریتم فراابتکاری ALO و چگونگی کارکرد آن، میزان توانایی آن را در غالب یک مثال ساده بیان نموده است. این الگوریتم با استفاده از ویژگی خاص خود و همگرایی سریع قابلیت دستیابی به نتیجه مطمئنتر را داراست. نکتهی مهمی که در استفاده از این الگوریتم باید مدنظر باشد این است که هر چه ورودیهای آن دقیقتر و صحیحتر باشد، نتایج نیز بهتر خواهد بود. لذا، میتوان نتیجه گرفت که با داشتن دادههای تقریباً بهینه میتوان به بهینهترین شرایط دست یافت. آنچه به دست آمد ضمن تأیید توانمندی این الگوریتم در بهینهسازی مبیّن سایر قابلیتهای این الگوریتم در زمینهی بهینهسازی پروانههای دریایی با توجه به نمودارهای ارائهشده مربوط به سرعت همگرایی آن است. | fa_IR | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (علیهالسلام)
دانشکده شناوری جوادالائمه (علیهالسلام) ندسا | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | دوفصلنامه مهندسی شناورهای تندرو | fa_IR | 
| dc.subject | بهینهسازی | fa_IR | 
| dc.subject | الگوریتم فراابتکاری | fa_IR | 
| dc.subject | طراحی پروانه | fa_IR | 
| dc.subject | راندمان | fa_IR | 
| dc.title | عملکرد الگوریتم فراابتکاری ALO در بهینهسازی طرّاحی پروانههای دریایی | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.contributor.department | هرمزگان-بندرعباس-شهرک ولیعصر(هدیش) چهارطبقه های جدید ساختمان81 واحد 12 | fa_IR | 
| dc.contributor.department | خ حافظ | fa_IR | 
| dc.contributor.department | مازندران-نوشهر- خیابان غزالی -خیابان ایت- پلاک 74 | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 16 |  | 
| dc.citation.issue | 50 |  | 
| dc.citation.spage | 54 |  | 
| dc.citation.epage | 63 |  |