• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • آمایش محیط
    • دوره 8, شماره 29
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • آمایش محیط
    • دوره 8, شماره 29
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    سطح‌بندی میزان توسعه‌یافتگی استان‌های کشور بر مبنای شاخص‌های حمل‌ و نقل جاده‌ای با استفاده از تلفیق تکنیک‌های AHP و TOPSIS

    (ندگان)پدیدآور
    احمدی, بهمندادگر, محمدربیعی, سجاد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    400.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در جهان کنونی پیشرفت در بخش حمل­ونقل از شاخص­های توسعه­یافتگی محسوب می­شود و کارشناسان بر این باورند که هر واحد رشد اقتصادی در کشورها مستلزم یک و نیم تا دو واحد رشد در مجموعه­ی بخش­ حمل ­و نقل می­باشد؛ به این خاطر، از آن به عنوان زیربنای توسعه نام برده می‌شود. حمل­ونقل جاده­ای در میان کشورهای جهان یکی از محورهای اصلی ترانزیت کالا و مسافر تلقی می­شود و بیش ترین جابه­جایی مسافر و کالا در این بخش صورت می­گیرد و به لحاظ اقتصادی سبب کاهش هزینه تمام شده تولید، توزیع، مصرف کالا و خدمات می­شود و بستر مناسبی برای جابه­جایی مسافر به واسطه ارزانی، ایمنی و در دسترس بودن می­باشد. هدف از این پژوهش سطح‌بندی میزان توسعه استان­های کشور بر مبنای شاخص­های حمل­ونقل جاده­ای می­باشد؛ بدین منظور با توجه به ابعاد محدوده مورد مطالعه از 10 شاخص تبیین کننده موضوع استفاده شده است. روش تحقیق در این مقاله از نوع توصیفی و تحلیلی بوده و در آن به منظور جمع­آوری اطلاعات از سالنامه آماری سازمان راهداری کشور در سال 1390 استفاده شده است. برای تحلیل داده­های خام از تکنیک دلفی و مدل          تصمیم­گیری سلسله مراتبی (AHP) به منظور وزن­دهی شاخص­ها و مدل تاپسیس به منظور سطح­بندی استان­ها استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می­دهد که استان­هایی چون تهران، اصفهان و خوزستان در سطوح بالا و استان­های قم، چهارمحال و بختیاری، ایلام، کهکیلویه و بویراحمد، البرز و خراسان شمالی در پایین­ترین جایگاه سطح­بندی میزان توسعه استان­ها بر مبنای شاخص­های حمل­ونقل جاده­ای، قرار گرفته­اند. همچنین فاصله­ی امتیازی زیاد سطوح بالا به نسبت سطوح میانی و پایین در بین استان­ها نشان از عدم تعادل و توازن  منطقه­ای از لحاظ برخورداری از تأسیسات و تسهیلات حمل­ و نقل جاده­ای را در کشور دارد.
    کلید واژگان
    سطح‌بندی
    توسعه‌یافتگی
    حمل‌ و نقل جاده‌ای
    مدل تاپسیس

    شماره نشریه
    29
    تاریخ نشر
    2015-08-23
    1394-06-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر
    سازمان پدید آورنده
    (دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران)
    (دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی منطقه‌ای پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران)
    (دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی منطقه‌ای پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران)

    شاپا
    ۲۶۷۶-۷۸۳X
    ۲۶۷۶-۷۸۴۸
    URI
    http://ebtp.malayeriau.ac.ir/article_515570.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/391002

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب