بررسی اثرات بهبود فضای کسبوکار بر صادرات و سرمایهگذاری مستقیم خارجی (مطالعه موردی کشورهای منتخب گروه G77)
(ندگان)پدیدآور
شاه آبادی, ابوالفضلسلمانی, یونسولی نیا, سید آرشنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در ادبیات مدرن تجارت بینالملل، کارکرد نهادی و اتخاذ قوانین و مقررات مناسب و کارا از منظر تجارت از علل اساسی توسعه اقتصادی کشورها محسوب میگردد. مؤلفههای انباشت سرمایهگذاری مستقیم خارجی و صادرات را میتوان از مؤلفههای کلیدی عرصه تجارت برشمرد که بسیاری از کشورها توانستهاند با بهرهمندی از آنها به رشد و توسعه اقتصادی دست یابند. در این مطالعه، اثرات بهبود فضای کسبوکار و متغیرهای کنترل بر انباشت سرمایهگذاری مستقیم خارجی و توسعه صادرات در ایران و ۲۰ کشور منتخب G77 طی دوره 2012- 2006 بررسی شده است. عوامل موثر بر انباشت سرمایهگذاری مستقیم خارجی شامل فضای کسبوکار، فراوانی منابع طبیعی، حکمرانی خوب و آزادی اقتصادی است. همچنین، فضای کسبوکار، انباشت سرمایهگذاری مستقیم خارجی و نرخ ارز حقیقی بهعنوان عوامل موثر بر توسعه صادرات در نظر گرفتهشدهاند. نتایج بهدست آمده حاکی از آن است که بهبود فضای کسبوکار و حکمرانی خوب رابطه مستقیم و فراوانی منابع طبیعی و آزادی اقتصادی رابطه معکوسی با انباشت سرمایهگذاری مستقیم خارجی دارند. همچنین بر اساس نتایج بهدست آمده؛ بهبود فضای کسبوکار، انباشت سرمایهگذاری مستقیم خارجی و نرخ ارز حقیقی رابطه مستقیم با توسعه صادرات کشورهای منتخب G77 دارند
کلید واژگان
فضای کسبوکارحکمرانی خوب
سرمایهگذاری مستقیم خارجی
صادرات
کشورهای G77 طبقه بندی JEL : Q56
G38
F21
F18
شماره نشریه
30تاریخ نشر
2015-05-221394-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیسازمان پدید آورنده
دانشیار گروه اقتصاد، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه بوعلی سینا همدان. ایراندانشجوی دکتری علوم اقتصادی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران. ایران
کارشناس ارشد علوم اقتصادی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران. ایران
شاپا
2538-38332538-3841




