الگویی برای تعیین ساختار بازار با استفاده از منطق فازی
(ندگان)پدیدآور
دقیقی اصلی, علیرضاعظیمی آرانی, حسینپژویان, جمشیدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
الگوهای تعیین ساختار بازار اهمیتی بسیار حیاتی در نظریهپردازی و کارهای تجربی داشته و به همین علت طیف وسیعی از ادبیات اقتصاد خرد، اقتصاد صنعتی و اقتصاد کاربردی را شکل میدهد. در این مقاله با استفاده از تعیین محدودههای حدی در چهار نوع بازار رقابت کامل، رقابت انحصاری، انحصار چندجانبه و انحصار کامل برای شاخص هرفیندال، با استفاده از شبیهسازی عددی برای بنگاههای فرضی با سهمهای متفاوت از بازار، این محدوده ها برای 9 شاخص هرفیندال، سهم بنگاه اول، سهم چهار بنگاه بزرگ، هانا و کی با فرض مقادیر 0.6 ، 1.5 و 2.5 برای α ، انکا اوا و جاکومین با دو تابع Si log(Si) و Si3و آنتروپی، تعیین گردیده است. سپس با استفاده از محدودههای منطق فازی به صورت مثلثی، فرمولهای مربوط جهت شناسایی چهار نوع بازار رقابت کامل، رقابت انحصاری، انحصار چندجانبه و انحصار کامل ارائه گردیده است.
کلید واژگان
واژههای کلیدی: ساختار بازار منطق فازی
شاخصهای تمرکز. طبقه بندی JEL : L1؛ D4؛ D21
شماره نشریه
28تاریخ نشر
2014-11-221393-09-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیسازمان پدید آورنده
دانشآموخته دکترای اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد عاوم و تحقیقات، تهران، ایران.عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات .تهران،ایران
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
شاپا
2538-38332538-3841




