ارزشگذاری اقتصادی سایتهای تفریحی با استفاده از رویکرد هزینه سفر انفرادی تکمنظوره؛ مطالعه موردی: سایت دربند تهران
(ندگان)پدیدآور
خوش اخلاق, رحمانصفایی فرد, سید وحیدورشوساز, بهنازنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
کالاها و خدماتی که تفرجگاهها در اختیار بشر قرار میدهند در زمرهی کالاها و خدماتی قرار میگیرند که بازار از توانایی لازم برای ارزشگذاری آنها برخوردار نیست و باید با استفاده از روشهای ارزشگذاری غیربازاری این خدمات را ارزشگذاری کرد. یکی از روشهایی که در چند سال اخیر برای ارزشگذاری مکانهای تفریحی بسیار مورد استفاده محققان اقتصادی قرار گرفته، روش هزینه سفر انفرادی است. هدف از این پژوهش، برآورد ارزش تفریحی سایت "دربند" شهر تهران با استفاده از رویکرد هزینه سفر انفرادی تکمنظوره است. برای این منظور، تعداد 385 پرسشنامه در داخل سایت میان بازدیدکنندگان توزیع و با استفاده از اطلاعات بدست آمده، تابع تقاضای بازدید از سایت برآورد گردید. با توجه به خصوصیات دادهها، استفاده از مدلهای شمارشی به منظور برآورد تابع تقاضای سفر به دربند مورد استفاده قرار گرفت و از میان توزیعهای گسسته، توزیع دوجملهای منفی با توجه به مقدار عددی پارامتر پراکندگی در این نمونه انتخاب شد. در نهایت ارزش تفریحی سایت برای مدلهای مختلف، به ازای هر بار بازدید توسط هر بازدیدکننده در بازهی 617-189 هزار ریال، به ازای هر بازدیدکننده در سال در بازهی 4.031-1.239 میلیون ریال و ارزش تفریحی سالیانه سایت در بازهی 2316-543 میلیارد ریال برای مدلهای مختلف به دست آمد که نشاندهندهی ارزش بالای این تفرجگاه برای بازدیدکنندگان است.
کلید واژگان
ارزش تفریحیروش هزینه سفر انفرادی
ناحیه دربند
توزیع دوجملهای منفی طبقه بندی JEL : Q51
Q26
C24
شماره نشریه
27تاریخ نشر
2014-08-231393-06-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیسازمان پدید آورنده
استاد گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.کارشناس ارشد علوم اقتصادی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
کارشناس ارشد اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
شاپا
2538-38332538-3841




