بررسی میزان رضایت آگاهانه بیماران پیش از عمل جراحی در بیمارستان شهید مصطفی خمینی (ره) سال 1392
(ندگان)پدیدآور
ظفرقندی, نفیسهدواتی, علیسرو, فاطمهنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
بررسی رضایت آگاهانه قبل از جراحی در بیمارستان شهید مصطفی خمینی چکیده مقدمه : رضایت آگاهانه تنها تضمین کننده محافظت از بیماران در برابر درمان های نا خواسته پزشکی نیست ، بلکه ایجاد امکان درگیرشدن فعال بیمار در برنامه ها و مراقبت های پزشکی را فراهم می کند. در این مقاله ابعاد رضایت آگاهانه اخذ شده قبل از اعمال جراحی مورد بررسی قرار گرفته است. روش بررسی : مطالعه حاضر از نوع توصیفی تحلیلی می باشد.در این مطالعه 380 بیمار بستری در بخش های جراحی بیمارستان شهید مصطفی خمینی از طریق پرسشنامه مورد مصاحبه قرار گرفتند. و داده ها با استفاده از نرم افزار مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.spss یافته ها : نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که تنها 7/29% از بیماران فرم رضایت نامه را خودشان امضا کرده بودند. تنها22% فرم را مطالعه کرده بودند و 5/19 % معتقد بودند فرم رضایت نامه قابل درک بوده است . بیماران درباره تشخیص بیماری(9/8%)،نوع درمان(8/11%)،میزان موفقیت درمان(22%)،میزان شکست درمان(3/36%)،سایر روش های درمانی(7/37%)،عوارض احتمالی جراحی(3/47%)، هزینه ها(7/50%)، پیش آگهی درمان(7/20%)و مدت زمان بستری(3/27%) هیچ توضیحی را دریافت نکردند. کمتر از نیمی از بیماران (1/42%) تمایل داشتند اطلاعات بیشتری به آنان داده شود. نتیجه گیری : با توجه به تاثیر روند رضایت آگاهانه بر روند درمان و ارتباط پزشک با بیماران ، لازم است نقص های موجود در این زمینه مورد عنایت قرار گرفته و برنامه ای جهت تقویت ارتباط پزشک با بیماران برای اخذ رضایت آگاهانه مطلوب در نظر گرفته شود.
کلید واژگان
اخلاق پزشکیرضایت آگاهانه
جراحی
ethics
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2014-05-221393-03-01
ناشر
دانشگاه شاهددانشگاه شاهد
سازمان پدید آورنده
دانشیار، گروه اخلاق پزشکی دانشکده پزشکی، دانشگاه شاهد، تهران، ایراندانشیار، گروه بهداشت و پزشکی اجتماعی دانشکده پزشکی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
دانشجوی پزشکی عمومی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
شاپا
X2383-0452383-2924




