بررسی اثر بازاری کردن بانکداری بر انتقال سیاست پولی از مجرای اعطای وام
(ندگان)پدیدآور
بهمنی, مجتبیمیرهاشمی نائینی, سیمین السادات
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
انتقال سیاست پولی از طریق تغییر در تسهیلات بانک به عنوان یکی از مجاری کلیدی اثرگذاری سیاستهای پولی شناخته میشود. قدرت این مجرای انتقال سیاست پولی به شرایط اقتصادی وابستگی بالایی دارد. یکی از متغیرهای تأثیرگذار بر انتقال سیاست پولی از مجرای اعطای وام، میزان اتکا به مکانیسم بازار در صنعت بانکداری است که از آن به عنوان بازاری کردن بانکداری یاد میشود. هدف این مقاله بررسی این فرضیه است که آیا مجرای اعطای وام بانکی ناشی از سیاست پولی اعمال شده توسط مقامات پولی، تحت تأثیر بازاری کردن در سیستم بانکی قرار میگیرد یا نه؟ برای پاسخگویی به این سؤال از دو شاخص برای بازاری کردن بانکداری استفاده شده است. شاخص نخست نسبت سپردههای بانکهای غیردولتی به کل سپردههای تمام بانکهای نمونه و شاخص دوم نسبت وامهای اعطایی به شرکتهای غیردولتی به کل وامهای اعطایی توسط تمامی بانکهای نمونه است. هم چنین برای بررسی اثر افزایش بازاری کردن بانکداری بر میزان انتقال سیاست پولی حاصلضرب شاخص بازاری کردن و شاخص شرایط پولی در نظر گرفته شده است. این الگو با استفاده از روش گشتاورهای تعمیم یافته (GMM) برآورد شده است. برای برآورد این الگو از دادههای ترازنامه 26 بانک شبکه بانکی ایران از سال 1380 تا 1391 استفاده شده است. نتایج نشان دادند که طبق انتظار با افزایش درجه بازاری کردن شبکه بانکی میزان اعطای تسهیلات شبکه بانکی نیز افزایش خواهد یافت. هم چنین میزان انتقال سیاست پولی از طریق مجرای اعطای وام بانکی با افزایش بازاری کردن تضعیف میشود.
کلید واژگان
مجرای اعطای وام بانکیشاخص شرایط پولی
ساختار بازار
بازاری کردن بانکداری
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2015-11-221394-09-01
ناشر
دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرماندانشجوی دکترا رشته اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان
شاپا
2423-65782423-6586



