• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی نظریه های کاربردی اقتصاد
    • دوره 2, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه علمی نظریه های کاربردی اقتصاد
    • دوره 2, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی اثر بازاری کردن بانکداری بر انتقال سیاست پولی از مجرای اعطای وام

    (ندگان)پدیدآور
    بهمنی, مجتبیمیرهاشمی نائینی, سیمین السادات
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
     انتقال سیاست پولی از طریق تغییر در تسهیلات بانک به عنوان یکی از مجاری کلیدی اثرگذاری سیاست­های پولی شناخته می­شود. قدرت این مجرای انتقال سیاست پولی به شرایط اقتصادی وابستگی بالایی دارد. یکی از متغیرهای تأثیرگذار بر انتقال سیاست پولی از مجرای اعطای وام، میزان اتکا به مکانیسم بازار در صنعت بانکداری است که از آن به عنوان بازاری ­کردن بانکداری یاد می­شود. هدف این مقاله بررسی این فرضیه است که آیا مجرای اعطای وام بانکی ناشی از سیاست پولی اعمال شده توسط مقامات پولی، تحت تأثیر بازاری کردن در سیستم بانکی قرار می­گیرد یا نه؟ برای پاسخگویی به این سؤال از دو شاخص برای بازاری کردن بانکداری استفاده شده است. شاخص نخست نسبت سپرده‎های بانک‎های غیردولتی به کل سپرده‎های تمام بانک‎های نمونه و شاخص دوم نسبت وام‏های اعطایی به شرکت‎های غیردولتی به کل وام‎های اعطایی توسط تمامی بانک‎های نمونه است. هم چنین برای بررسی اثر افزایش بازاری کردن بانکداری بر میزان انتقال سیاست پولی حاصلضرب شاخص بازاری کردن و شاخص شرایط پولی در نظر گرفته شده­ است. این الگو با استفاده از روش گشتاورهای تعمیم یافته (GMM) برآورد شده ­است. برای برآورد این الگو از داده‎های ترازنامه 26 بانک شبکه بانکی ایران از سال 1380 تا 1391 استفاده شده است.   نتایج نشان دادند که طبق انتظار با افزایش درجه بازاری کردن شبکه بانکی میزان اعطای تسهیلات شبکه بانکی نیز افزایش خواهد یافت. هم چنین میزان انتقال سیاست پولی از طریق مجرای اعطای وام بانکی با افزایش بازاری کردن تضعیف می­شود.      
    کلید واژگان
    مجرای اعطای وام بانکی
    شاخص شرایط پولی
    ساختار بازار
    بازاری کردن بانکداری

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2015-11-22
    1394-09-01
    ناشر
    دانشگاه تبریز
    University of Tabriz
    سازمان پدید آورنده
    استادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان
    دانشجوی دکترا رشته اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان

    شاپا
    2423-6578
    2423-6586
    URI
    https://ecoj.tabrizu.ac.ir/article_4605.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/389446

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب