تاثیر برنامه تلفیقی یادگیری اجتماعی – هیجانی بر شایستگی های روانی - اجتماعی دانش آموزان
(ندگان)پدیدآور
بدری گرگری, رحیمفتحی آذر, اسکندرمیرنسب, میرمحموداحراری, غفورنوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش به منظـور بررسی تاثیر برنامه تلفیقی یادگیری اجتمـاعی– هیجانی بر شایستگیهای روانی- اجتماعی دانش آموزان ابتدایی صورت گرفت. که در این مطالعه بر پنج شایستگی پیشنهادی موسسه ی کیسل تمرکز شد. بر همین اساس تعداد 154 دانش آموز از بین دانش آموزان پایه های پنجم و ششم به صورت در دسترس و با در نظر گرفتن رویکرد کل مدرسه، به عنوان گروه های کنترل (62 نفر) و آزمایش (92 نفر) انتخاب شدند. و طی 14 جلسه مهارت های مربوط به شایستگی های روانی – اجتماعی ارائه گردید و برای بررسی نتیجه ی مداخله از پرسشنامه شایستگی های اجتماعی – هیجانی ژو و ای (2012) استفاده شد. نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل کواریانس چند متغیره، تفاوت معناداری در مولفه های خودآگاهی و کنترل خود گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل به دست آمد، اما در مورد آگاهی اجتماعی، روابط اجتماعی و تصمیم گیری مسئولانه، تفاوت ها معنادار نبودند. با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه، امید می رود که با این برنامه بتوان شایستگی های روانی و اجتماعی دانش آموزان را توجه به مشکلات روانی آنان و نیز با در نظر داشتن رشد همه جانبه و بهزیستی در محیط مدرسه، بهبود بخشید.
کلید واژگان
شایستگی های روانی- اجتماعیبرنامه تلفیقی
یادگیری اجتماعی – هیجانی
شماره نشریه
48تاریخ نشر
2016-11-211395-09-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنوردسازمان پدید آورنده
دانشیار روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران badri_rahim@yahoo.comاستاد گروه علوم تربیتی،دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
دانشجوی دکترا روان شناسی تربیتی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران




