بررسی استانداردهای حرفهای روسای دانشگاهها به منظور ارائه چارچوب مناسب برای ارتقای کیفی مدیریت آموزش عالی
(ندگان)پدیدآور
زیرک, مهدینوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر به منظور بررسی استانداردهای حرفهای روسای دانشگاهها (به ویژه در حوزه آموزش) و به منظور ارائه چارچوب مناسب برای ارتقای کیفی مدیریت آموزش عالی انجام گرفته است. دراین مطالعه سه سئوال بنیادی مورد بررسی قرارگرفته است:
1-استانداردهای حرفهای روسای دانشگاهها کدام است ؟
2-الگوی مناسب برای ارتقای استانداردهای حرفهای رؤسای دانشگاهها کدام است ؟
3-درجه تناسب الگوی پیشنهادی از نظر متخصصان آموزش عالی کدام است؟
این پژوهش از نوع توصیفی است و برای اجرای آن از روش پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش را کلیه اعضای هیات علمی دانشگاههای: فردوسی مشهد، واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 9 (خراسان)، بیرجند و سبزوار تشکیل میدهند، که تعداد کل آنها بر اساس آمار اخذ شده در تاریخ مهرماه 1386، 1500 نفر میباشد، که از طریق نمونهگیری طبقهای – نسبی تعداد 97 نفر انتخاب شدند.
برای جمعآوری اطلاعات از روش کتابخانهای و پرسشنامه محقق ساخته (یک پرسشنامه بازپاسخ از طریق فن دلفی و دو پرسشنامه بسته پاسخ با طیف لیکرت) استفاده شده است که پس از تعیین روائی و پایائی در اختیار نمونه آماری قرار گرفته است.
برای تحلیل اطلاعات و دادهها در بخش توصیفی از جدول توزیع فراوانی و درصد و در بخش استنباطی از آزمونهای t همبسته، کی دو فریدمن و نسبت بهرهگیری شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و Minitab و نرمافزار Lisrel انجام گرفته است.
 از جمله نتایج پژوهش حاضر، این که:
1-وضعیت موجود استانداردهای حرفهای (دانش مهارت، توانایی و نگرش و گرایش) روسای دانشگاههای مورد مطالعه در حد مطلوبی نیست.
2-از نظر برخورداری روسای دانشگاههای مورد بررسی از استانداردهای حرفهای در وضع موجود، مولفههای مهارت و توانایی، دارای رتبه اول، بعد از آن در رتبه دوم مولفه نگرش و گرایش قرار دارد و در درجه سوم مولفه دانش قرارگرفته است.
3-از نظر وضع مطلوب و مورد انتظار استانداردهای حرفهای روسای دانشگاهها، مولفه نگرش و گرایش دارای بیشترین اهمیت، مولفه مهارت و توانایی در درجه دوم و مولفه دانش در رده سوم قرارگرفته است
کلید واژگان
استانداردهای حرفهایروسای دانشگاهها
متخصصان آموزش عالی
آموزش عالی
مدیریت آموزش عالی
شماره نشریه
19تاریخ نشر
2009-07-231388-05-01




