رابطه رویکرد دانشآموز-محور و ایجاد خلاقیت دانشآموزان دوره متوسطه در شهرستان فیروزکوه
(ندگان)پدیدآور
سیر, فاطمهیوسف زاده, مسعودنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف پژوهش بررسی رابطه رویکرد دانشآموز-محور و ایجاد خلاقیت دانشآموزان دوره متوسطه بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه اجرا توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش دانشآموزان دوره متوسطه شهرستان فیروزکوه در سال تحصیلی 97-1396 (649 نفر) بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 242 نفر با روش نمونهگیری چندمرحلهای (بر اساس جنسیت) انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای رویکرد دانشآموز-محور و خلاقیت استفاده شد که روایی صوری و محتوایی آنها تایید و پایایی آنها با روش آلفای کرونباخ بهترتیب 79/0 و 83/0 محاسبه شد. دادهها با روشهای ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون تحلیل شدند. یافتهها نشان داد رویکرد دانشآموز-محور با خلاقیت و همه مولفههای آن شامل نیاز به کنجکاوی، نیاز به رقابت و درگیری با مسائل، مسئولیتپذیری، نیاز به تفاوت و استقلال و نیاز به صداقت و جستجوی حقیقت در دانشآموزان دوره متوسطه رابطه مثبت و معنیدار داشت. همچنین رویکرد دانشآموز-محور توانایی پیشبینی معنیدار خلاقیت و همه مولفههای آن در دانشآموزان دوره متوسطه را داشت (05/0>P). نتایج حاکی از اهمیت رویکرد دانشآموز-محور در ایجاد خلاقیت و همه مولفههای آن در دانشآموزان دوره متوسطه بود. بنابراین برای ایجاد خلاقیت و مولفههای آن در دانشآموزان دوره متوسطه میتوان میزان رویکرد دانشآموز-محور را ارتقاء داد.
کلید واژگان
رویکرد دانشآموز-محورایجاد خلاقیت
دانشآموزان
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-05-221397-03-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسارسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایراناستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر
شاپا
2717-13292717-1337




