نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorبرزگر بفرویی, کاظمfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T10:40:17Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T10:40:17Z
dc.date.available1399-07-09T10:40:17Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T10:40:17Z
dc.date.issued2014-05-22en_US
dc.date.issued1393-03-01fa_IR
dc.date.submitted2012-01-03en_US
dc.date.submitted1390-10-13fa_IR
dc.identifier.citationبرزگر بفرویی, کاظم. (1393). روند تحول باورهای معرفت شناختی دانش‌آموزان مقطع دبیرستان و رابطه‌ی آن با عملکرد تحصیلی. علوم تربیتی, 21(1), 135-150.fa_IR
dc.identifier.issn8817-2008
dc.identifier.issn2588-672X
dc.identifier.urihttp://education.scu.ac.ir/article_12214.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/386335
dc.description.abstractهدف این پژوهش، مقایسه‌ی باورهای معرفت شناختی دانش‌آموزان سال اول دبیرستان تا پیش دانشگاهی و همچنین، تعیین رابطه‌ی این باورها با عملکرد تحصیلی آنان می‌باشد. به منظور گردآوری داده‌ها درباره‌ی چهار باور کلی دانش‌آموزان در زمینه‌ی ماهیت دانش و یادگیری در یک مقطع از زمان از روش پیمایشی به شیوه‌ی مقطعی استفاده شد. کلیه‌ی دانش‌آموزان دختر و پسر مشغول به تحصیل در دبیرستان‌های شهرستان یزد در سال تحصیلی 90-89 جامعه‌ی آماری مورد نظر را تشکیل داده‌اند. حجم نمونه مورد مطالعه در این پژوهش 690 نفر می‌باشد. به منظور گردآوری داده‌های مورد نیاز از پرسشنامه‌ی باورهای معرفت شناختی شومر که توسط بایلس مورد تجدید نظر قرارگرفت، استفاده گردید. نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها از طریق آزمونtوFنشان داد که: بین اعتقاد دانش‌آموزان سال‌های اول، دوم، سوم و پیش دانشگاهی راجع به ساده بودن، مطلق بودن دانش، سریع بودن فرایند یادگیری و ذاتی بودن توانایی یادگیری تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین، بین باورهای معرفت شناختی دانش‌آموزان دختر و پسر تفاوت معنادار مشاهده شد. در حالی که باورهای معرفت شناختی دانش‌آموزان بر حسب رشته‌ی تحصیلی و نوع مدرسه با هم تفاوت معناداری نداشتند. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد مهم‌ترین عامل پیش‌بینی کننده عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان بُعد ساده دانستن دانش می‌باشد. بر اساس یافته‌های این پژوهش از آنجایی که باورهای معرفت شناختی با عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان رابطه دارد ارتقاء این باورها به دبیران پیشنهاد می‌شود.fa_IR
dc.format.extent203
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه شهید چمران اهوازfa_IR
dc.publisherShahid Chamran University of Ahvazen_US
dc.relation.ispartofعلوم تربیتیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Educational Scincesen_US
dc.subjectباورهای معرفت شناختیfa_IR
dc.subjectتحولfa_IR
dc.subjectعملکرد تحصیلیfa_IR
dc.subjectدانش‌آموزfa_IR
dc.titleروند تحول باورهای معرفت شناختی دانش‌آموزان مقطع دبیرستان و رابطه‌ی آن با عملکرد تحصیلیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeعلمی- پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه علوم تربیتی وروانشناسی دانشگاه یزدfa_IR
dc.citation.volume21
dc.citation.issue1
dc.citation.spage135
dc.citation.epage150


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد