گفت و گو؛ از جدل فلسفی تا کنش تربیتی
(ندگان)پدیدآور
حاج حسینی, منصورهماهروزاده, طیبهنوع مدرک
Textعلمی ـ ترویجی (روانشناسی و روانشناسی تربیتی)
زبان مدرک
فارسیچکیده
گفتو گو پدیده دیرپای انسانیاست که بر پایه ماهیت معرفتشناختی خود، انگارههای فلسفی و نظریههای گوناگونی را به خود اختصاص داده و آنها متناسب با دیدگاه اندیشهگران به انسان و جایگاه او در ساخت واقعیت، تحول یافتهاند. از این رو شناسایی جایگاه گفت وگو در آموزش، نیازمند بررسی نظریههای یاد شده و رویکردهای تبیینی آنهاست که مقاله حاضر به شیوه تحلیلی بدان میپردازد. و در پی آن با شناسایی دیالکتیک به عنوان رویکرد روششناختی سقراط، پایهگذار آموزش مبتنی بر گفت وگو، عرصههای گوناگون کاربرد آن را در گفت وگوگرایی باختین، تأویل هرمنوتیک گادامر و کنش تفاهمی هابرماس، بررسی میکند و در نهایت بر پایه اصول نظری قابل استنتاج از آن ها، الگوی عملی آموزش مبتنی بر گفت وگو در دیدگاه فریره، را ارائه مینماید.
کلید واژگان
گفتوگودیالکتیک
سقراط
باختین
گادامر
هابرماس
فریره
* فلسفه تعلیم و تربیت
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2013-10-231392-08-01
ناشر
دانشگاه امام صادق (ع) - پردیس خواهرانThe Women's College of the Imam Sadiq University
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه مشاوره و روانشناسی تربیتی دانشگاه تهراندانشیار گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه الزهراء
شاپا
2423-73962538-5461




