آثار تربیتی فرهنگ انتظار در تقابل با چالش های جدید خانواده
(ندگان)پدیدآور
شرفی جم, محمدرضانوع مدرک
Textعلمی ـ ترویجی (روانشناسی و روانشناسی تربیتی)
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش، ارائه پارهای از توانمندیهای آثار تربیتی فرهنگ انتظار در پاسخ به چالش های جدید خانواده است. سؤالات اصلی پژوهش عبارتند از: تربیت اسلامی در عصر غیبت، از چه واقعیتها و ظرفیتهایی برخوردار است؟ چالشهای جدید نهاد خانواده در عصر حاضر کدامند؟ آثار تربیتی انتظار چه تأثیری بر چالشهای جدید خانواده دارد؟ روش پژوهش در این مقاله، توصیفی، اسنادی و تحلیلی است. ابتدا موارد ناظر به واقعیات تربیت اسلامی در عصر غیبت با مراجعه به منابع مستند، توصیف میشود و پس از آن، چالشهای جدید نهاد خانواده به شیوه اسنادی و از طریق پژوهشهای انجام شده، طبقهبندی میگردد و در بخش بعدی آثار تربیتی انتظار از طریق واکاوی برخی روایات تبیین شده، با تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش، آثار تربیتی انتظار به منزله عوامل بازدارنده خانواده از چالشهای جدی و جدید ارائه میشود. برخی یافته های پژوهش عبارتند از مهمترین آثار تربیتی انتظار در مفاهیمی مانند «باور به هدفداری جهان»، «حاکمیت تقوی بر جامعه»، «معیت علم و عمل متربی»، «حضور خانواده در متن تربیت» و «معناداری زندگی» قابل ارائه است و خانواده مانند یک سازمان زنده و پویا اگر متأثر از فرهنگ انتظار باشد، در معرض تحولات و دگرگونی های مثبتی قرار می گیرد مانند داد و ستد عاطفی عمیق، الگوسازی، فضاسازی تربیتی، تفاهم پایدار، مداومت بر نیایش، تمهید سلامت اخلاقی جامعه، سازواری با هدف آفرینش، و . . . . التزام به هر یک از این تحولات، شرایطی را برای متربی مهیا می کند که از بروز چالشهای جدی در خانواده، ممانعت به عمل میآورد.
کلید واژگان
عصر غیبتانتظار
خانواده
سلامت و تعالی
فرهنگ انتظار
پیامدهای انتظار
* فلسفه تعلیم و تربیت
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2014-05-221393-03-01
ناشر
دانشگاه امام صادق (ع) - پردیس خواهرانThe Women's College of the Imam Sadiq University
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه مبانی فلسفی اجتماعی آموزش پرورش دانشگاه تهرانشاپا
2423-73962538-5461




