بررسی عوامل مؤثر بر خرید سبز (مطالعه موردی: دانشجویان دانشگاههای پیام نور شهر تهران)
(ندگان)پدیدآور
بابایی سمیرمی, محمدرضافاضلی کبریا, حامدکدیور, فرهادرمضانپور, محترمنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی این پژوهش تحلیل جایگاه خرید سبز بین دانشجویان دانشگاههای پیام نور شهر تهران و درعینحال بررسی یک مدل توسعهیافته مفهومی از عوامل مؤثر بر نگرش و قصد خرید محصولات سبز نزد این قشر از مصرفکنندگان بود. روش انجام تحقیق حاضر از نوع توصیفی - پیمایشی بوده و در این راستا از پرسشنامه 5 گزینهای لیکرت استفاده شد. برای توصیف دادهها از آمار توصیفی و بهمنظور تجزیهوتحلیل آنها و آزمون فرضیههای تحقیق از آمار استنباطی شامل: مدل معادلات ساختاری (SEM)، تحلیل عاملی تأییدی (CFA)، رگرسیون سلسله مراتبی و آزمون t با دو نمونه مستقل بهره گرفته شد. بر اساس نتایج حاصله از تحلیل این دادهها، متغیرهای «نگرشهای محیطزیستی»، «اثرات میان فردی»، «دانش محیطزیستی» و «تمایل به جمعگرایی» تأثیر مثبت و معنیداری بر نوع «نگرش به محصولات سبز» داشتند. ضمن اینکه نتایج تحقیق نشان داد که تأثیر «توجه به سلامتی» بر نگرش به محصولات سبز معنیدار نمیباشد. در این رابطه همچنین نتایج آزمون نشان داد که «نگرش به محصولات سبز» بر «قصد خرید محصولات سبز» تأثیر مثبت و معنیداری دارد و متغیرهای «تمایل به پرداخت» و «ضرورت درک شده محصول» خود را به ترتیب بهعنوان متغیرهای میانجی و تعدیل گر نمایان کردند.
کلید واژگان
خرید سبزنگرش بازاری
دانشگاه پیام نور
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2020-05-211399-03-01
ناشر
دانشگاه پیام نورPayame Noor University
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه علوم اقتصادی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایراناستادیار گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
کارشناس ارشد مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
دکتری بهداشت مواد غذایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران، مازندران، ایران
شاپا
2322-30572538-5984




