ارائه مدل علی روابط ادراک از حمایت اجتماعی و مسئولیتپذیری محیط زیستی با توجه به نقش واسطهای سرمایههای روانشناختی در میان دانش آموزان دوره متوسطه دوم
(ندگان)پدیدآور
رستگار, احمدزرگریان, نرجسنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل علی روابط ادراک از حمایت اجتماعی و مسئولیتپذیری محیط زیستی با توجه به نقش واسطهای سرمایههای روانشناختی در میان دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهرستان لارستان به روش تحلیل مسیر انجام شد. روش: برای این منظور 341 نفر (181 نفر دختر و 160 نفر پسر) از دانش آموزان مقطع متوسطه دوم به روش نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب و به پرسشنامهای خود گزارشی متشکل از مقیاسهای حمایت اجتماعی واکس (1999)، سرمایههای روانشناختی لوتانز (2007)، مسئولیتپذیری محیط زیستی هوی سائوس (2005) پاسخ دادند. جهت اطمینان از پایایی خرده مقیاسها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید. بهطورکلی نتایج پژوهش نشان داد که حمایت اجتماعی (حمایت خانواده، معلمان، همسالان) از طریق واسطهگری سرمایههای روانشناختی (تابآوری، امیدواری، خودکارآمدی، خوشبینی) بر مسئولیتپذیری محیط زیستی دارای اثر غیرمستقیم و مثبت میباشد. از میان مؤلفههای سرمایه روانشناختی، خوشبینی و امیدواری دارای بیشترین اثر مستقیم بر مسئولیتپذیری محیط زیستی میباشد. در بین ابعاد حمایت اجتماعی، حمایت خانواده بیشترین اثر غیرمستقیم را بر مسئولیتپذیری محیط زیستی دارد.
کلید واژگان
حمایت اجتماعیمسئولیتپذیری محیط زیستی
سرمایههای روانشناختی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2019-11-221398-09-01
ناشر
دانشگاه پیام نورPayame Noor University
سازمان پدید آورنده
دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نورکارشناس ارشد، آموزش محیط زیست، دانشگاه پیام نور
شاپا
2322-30572538-5984




