عوامل اثرگذار بر خرید اوراق وقفی (مطالعه موردی: آموزش و پرورش)
(ندگان)پدیدآور
امیری, هادیروشندل, آرمانصادق پور, فاطمهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مشارکت بیشتر مردم در تأمین کالاهای عمومی و شبه عمومی از پیشنیازهای مهم پیشرفت اقتصادی است. سنت حسنه وقف یکی از زمینههای مشارکت عمومی در تدارک کالاها و خدمات است. روشهای وقف نیز به تناسب وضعیت زمان و مکان در حال تحول است. اوراق وقفی، شیوه نوینی است که امکان مشارکت افراد با سطح درآمدی متفاوت را فراهم میآورد. هدف اصلی مطالعه پیش رو تعیین عوامل اثرگذار بر تمایل به پرداخت افراد جامعه جهت تأسیس مؤسسه وقفی برای تأمین مالی آموزش و پرورش است. بر این اساس برای تعیین عوامل اثرگذار بر تمایل به پرداخت از الگوی دو مرحلهای هکمن استفاده شده است. در این الگو در مرحله نخست، عوامل اثرگذار بر تمایل و عدم تمایل به خرید اوراق وقفی بررسی، سپس در مرحله دوم عوامل اثرگذار بر میزان تمایل به پرداخت در میان افرادی که این تمایل را دارند، ارزیابی شد. نتیجهها نشان میدهد متغیرهای درآمد ماهیانه سرپرست خانوار، پرداخت شهریه به مدرسه، جنسیت، تحصیلات و سن، عوامل اثرگذار بر تمایل به خرید اوراق وقفی هستند و متغیرهای شغل، نوع مدرسه شامل دولتی، نمونه دولتی و غیرانتفاعی در سطح 95 درصد اطمینان بر میزان تمایل به خرید اوراق وقفی برای تأمین مالی آموزش و پرورش اثرگذار هستند.
کلید واژگان
وقفمؤسسه وقفی
مدل هکمن دو مرحلهای
پروبیت
تمایل به پرداخت
شماره نشریه
63تاریخ نشر
2016-11-211395-09-01
ناشر
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیسازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهاندانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه اصفهان.
کارشناس ارشد اقتصاد اسلامی




