جایگاه حروف نزد عرفا و تأثیر آن بر هنر خوشنویسی اسلامی
(ندگان)پدیدآور
محمدی پارسا, عبداللهبلخاری قهی, حسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
خوشنویسی اسلامی، بهعنوان شریفترین و قدسیترین هنرِ جهان اسلام، بیش از هر هنر تجسمی دیگری با رویکردهای عرفانی و حِکمی همراه بوده و در غالب ویژگیهای شکلی و محتوایی خود آینهدار نمادها و آموزههای عرفانی و نفوذ اجتماعی عرفا است؛ نگاه باطنی و قبول تقدّس و معنویت برای حروف و کلمات در این هنر قدسی که بیش از همه متأثر از رویکردهای عرفا به مسئله حروف است، بخش مهمّی از پیوند میان خوشنویسی و عرفان اسلامی را رقم زده است. این پژوهش، ابتدا جایگاه حروف در نزد عرفا را در قالب سه سطح بیانی شناسایی کرده و سپس با تبیین خاستگاه قرآنی آن و تأثیرات این نوع نگاه بر هنر خوشنویسی، در مسائلی چون اسلوب و روش نگارش حروف، محتوای نوشتاری و نیز ارشادات اساتید خوشنویسی، به ارائه شواهدی از این تأثیرگذاری همّت گمارده است. شواهدی مانند نوع نگارش حروف و ترکیباتی چون «الف»، «میم»، «لا» و «الله»؛ شکلهای آموزشی و نمادین مفردات در قالب ابرو، دهان و طرهی گیسو و ... که همگی گواهی بر پیوند استوار خوشنویسی و عرفان است.
کلید واژگان
"خوشنویسی""عرفان"
"تصوّف"
"حروف"
"هنر عرفانی"
شماره نشریه
8تاریخ نشر
2018-09-231397-07-01
ناشر
مدرسه اسلامی هنرسازمان پدید آورنده
دانش آموخته سطح چهار حوزه و دانشجوی دکتری معارف اسلامی در دانشگاه معارف اسلامی قم، ایراندانشیار دانشکده هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران




