مرور دوره 2, شماره 4 بر اساس عنوان
در حال نمایش موارد 1 - 5 از 5
-
باربور و یکپارچگی علم و دین
(پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2011-11-22)چکیده ایان باربور، استاد فیزیک و صاحب کرسی ادیان، بیگمان یکی از شخصیتهای برجسته و تأثیرگذار در بحثهای جدید دربارة روابط علم و دین است و انتشار کتاب مسائلی چند در زمینة علم و دین به قلم او، در سال 1996، نقطة ...
-
جایگاه و مدت استقرار جنین در رحم از دیدگاه قرآن، حدیث، و علم جنینشناسی
(پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2011-11-22)چکیده در مقالة حاضر به جایگاه جنین در داخل رحم و نقش آن در رشد و تکامل جنین، اهمیت رشد جنین در ظلمات ثلاث رحم، ضرورت تاریکی و ظلمت در رشد جنین، مراحل تکوینی آن جهت جلوگیری از فساد نطفه و پرورش آن، و همچنین طول مدت بارداری ...
-
رابطۀ علم و دین از دیدگاه دکتر علی شریعتی
(پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2011-11-22)چکیده مسئلۀ رابطۀ علم و دین از دغدغههای جدی بشر است. معمولاً این رابطه را در چهار مقولۀ تعارض، استقلال، گفتوگو، و وحدت دستهبندی میکنند. در این نوشته، ضمن معرفی اجمالی این چهار مقوله، در پی آنیم تا موضع شریعتی را در ...
-
قلمرو و کارکردهای دین در مقایسه با علم
(پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2011-11-22)چکیده نحوۀ مناسبات علم و دین همواره از جملة پرسشهای مهم قرون گذشته بوده و پاسخهای متفاوتی نیز به آن داده شده است. در این تحقیق تلاش می شود تا نشان دهد که، بهرغم پیشرفتهای خیرهکنندۀ علم و نقش فزایندۀ آن در حیات بشری، ...
-
مدلسازی روابط هستیشناختی و معرفتشناختی علم و دین
(پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2011-11-22)چکیده کاوش در چیستی و چگونگی رابطة علم و دین و مدلسازی این رابطه هدف اصلی این مقاله است. دیدگاههایی که درصدد تبیین رابطة علم و دین برآمدهاند (دیدگاههای تمایز، تعارض، تلاقی و تأیید، و دیدگاه مکملیت) هریک فقط به یک جنبه ...



