نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمیرطاهری, فرشته الساداتfa_IR
dc.contributor.authorسمایی, زهراfa_IR
dc.contributor.authorکسمایی, زهرهfa_IR
dc.contributor.authorسلیمانخانی, طاهرهfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T10:28:36Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T10:28:36Z
dc.date.available1399-07-09T10:28:36Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T10:28:36Z
dc.date.issued2017-07-23en_US
dc.date.issued1396-05-01fa_IR
dc.date.submitted2017-02-20en_US
dc.date.submitted1395-12-02fa_IR
dc.identifier.citationمیرطاهری, فرشته السادات, سمایی, زهرا, کسمایی, زهره, سلیمانخانی, طاهره. (1396). بررسی وضعیت آلودگی صوتی در تعدادی از بزرگراه‌های شهر تهران و میزان کاهش صدا پس از نصب موانع صوتی. مدیریت محیط زیست, 2(6), 29-36.fa_IR
dc.identifier.issn2476-4590
dc.identifier.urihttp://em.uoe.ir/article_67124.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/382378
dc.description.abstract<em>  یکی از مشکلات مدیریت شهری در بخش حفاظت محیط‌زیست، آلودگی صوتی است. اثرات سروصدا گسترده بوده و پیامدهای بلندمدت آن با توجه به میزان و مدت زمان در معرض بودن و حساسیت</em><em> فرد باعث کاهش قدرت شنوایی، افزایش فشار خون، ضعف سیستم ایمنی، کاهش قدرت یادگیری در کودکان و کاهش بازدهی فکری و جسمی می‌‌شود. از این دیدگاه، اقدام عملی برای محدودکردن و کنترل سروصدای محیطی ضروری می‌‌‌باشد. اساس این کار نیز فرایند ارزیابی و کنترل خطر می‌‌باشد. در این راستا یکی از مشکلاتی که برای ساکنان حاشیه بزرگراه‌ها وجود دارد، آلودگی صوتی ناشی از تردد خودروهای سبک و سنگین است. یکی از راه‌کارهای کاهش و کنترل آلودگی صوتی در بزرگراه‌ها نصب عایق‌‌ها و موانع صوتی است. این دیوارها، آجری یا بتنی و یا به‌صورت دیواری بسیار شفاف از جنس پریکسی گلاس می‌‌باشند که با ارتفاع 5 تا 6 متری بسته به وضعیت بزرگراه در طول آن نصب می‌شوند. در این خصوص تدوین قوانینی درباره ساخت اتوبان‌‌های جدید ضروری می باشد. در این مطالعه میزان صدا در ده بزرگراه در شهر تهران اندازه‌گیری شده و سپس میزان کاهش صدا  در سه بزرگراهی که مجهز به موانع صوتی هستند، اندازه‌گیری گردید. کمترین و بیشترین میزان تراز معادل صدا در بزرگراه‌های مدرس و کردستان به میزان 8/78 تا 8/81 دسی بل بوده که در مقایسه با استاندارد مناطق مسکونی در روز 8/23 تا 8/26 دسی‌‌‌بل بالاتر است.  همچنین نصب موانع صوتی تا حداکثر 17 دسی‌‌‌بل صدا را کاهش می‌دهد که قابل ملاحظه است.</em>fa_IR
dc.format.extent656
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشکده محیط زیستfa_IR
dc.relation.ispartofمدیریت محیط زیستfa_IR
dc.subjectتراز معادل صداfa_IR
dc.subjectموانع صوتیfa_IR
dc.subjectدسی‌‌‌بلfa_IR
dc.subjectمنطقه مسکونیfa_IR
dc.subjectبزرگراه‌هاfa_IR
dc.titleبررسی وضعیت آلودگی صوتی در تعدادی از بزرگراه‌های شهر تهران و میزان کاهش صدا پس از نصب موانع صوتیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس و مدرس دانشکده محیط‌زیستfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد و معاون دفتر پایش سازمان حفاظت محیط‌زیستfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس و رئیس گروه هوا و صوت سازمان حفاظت محیط‌زیست،fa_IR
dc.contributor.departmentدانش‌آموخته کارشناسی ارشد، دانشکده محیط‌زیستfa_IR
dc.citation.volume2
dc.citation.issue6
dc.citation.spage29
dc.citation.epage36


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد