بررسی جایگاه آموزشهای زیست محیطی در کتابهای درسی مقطع ابتدایی
(ندگان)پدیدآور
علی پور مقدم, خدیجهعلی پور مقدم, حوانوع مدرک
Textعلمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی میزان توجه به آموزش محیط زیست در کتابهای درسی مقطع ابتدایی است. با توجه به هدف مورد نظر و ماهیت موضوع،  از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کتابهای درسی مقطع ابتدایی میباشد که برای دستیابی به هدف پژوهش، کتابهای درسی پایه سوم ابتدایی در سال تحصیلی 95-94 بعنوان نمونه انتخاب و مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتهاند. واحد تحلیل در این پژوهش جملات و تصاویری است که مرتبط با عوامل چهارگانه زیستی آب، هوا، خاک و صوت درکتابهای درسی وجود داشته است و  به طورمستقیم یا غیر مستقیم به محیط زیست مربوط میشوند.
نتایج بدست آمده نشان میدهد که در رابطه با آموزش محیط زیست، تصاویر موجود در کتابهای درسی بیشتر از متن و جمله بوده است. بیشترین فراوانی در بخش تصویر مربوط به کتاب مطالعات اجتماعی و کمترین فراوانی مربوط به کتاب فارسی نوشتاری میباشد. در بخش متن نیز بیشترین فراوانی مربوط به کتاب فارسی خوانداری است و در کتابهای ریاضی، قرآن و علوم تجربی هیچ متن و نوشتهای در رابطه با محیط زیست وجود نداشته است.
کلید واژگان
آموزش محیط زیستابتدایی
تحلیل محتوا
کتب درسی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2016-09-221395-07-01
ناشر
دانشگاه پیام نورPayame Noor University




