نحوه ارتقای رقابتپذیری در صنعت با استفاده از الگوی نلسون-وینتر: مطالعه موردی صنعت تایر ایران
(ندگان)پدیدآور
نایب, سعیدمومنی, فرشادنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی این مقاله تبیین مسیرهای ارتقای رقابتپذیری در صنعت ایران با تمرکز بروضعیت صنعت تایر میباشد. یکی از الگوهایی که در دو دهه اخیر در حوزه ارتقای رقابتپذیری در سطح بنگاه و صنعت مورد توجه قرار گرفته است، الگوی نلسون-وینتر میباشد. این الگو با تمرکز بر مفهوم فناوری به عنوان پایه اطلاعاتی کلیدی و توجه به سازمان بنگاه به رهیافت نهادگرایی جدید نزدیک شده است. بر اساس ارزیابی انجام گرفته با استفاده از الگوی نلسون-وینتر در صنعت تایر نشان داده شد که مسیرهای ارتقای رقابتپذیری تنها از مسیر ارتقای فناوری در دو بعد نوآوری و یادگیری امکانپذیر است واین امر از طریق بهبود محیط اقتصادی به منظور رشد دانش و برقراری ارتباطات بین بنگاهی امکان پذیراست، ضمن آنکه توجه به مقیاس بنگاه ها و ایجاد زمینههای ادغام بنگاه ها در صنعت تایر در این زمینه ضروری است.
کلید واژگان
رقابت پذیریالگوی تکاملی نلسون-وینتر
رویه
یادگیری
نوآوری
شماره نشریه
10تاریخ نشر
2013-11-221392-09-01
ناشر
دانشگاه یزدYazd University
سازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیعضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
شاپا
2645-39672645-3975




