نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمحمدی, رضاfa_IR
dc.contributor.authorخرسندی یامچی, اکبرfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T10:25:43Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T10:25:43Z
dc.date.available1399-07-09T10:25:43Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T10:25:43Z
dc.date.issued2018-02-20en_US
dc.date.issued1396-12-01fa_IR
dc.date.submitted1970-01-01en_US
dc.date.submitted1348-10-11fa_IR
dc.identifier.citationمحمدی, رضا, خرسندی یامچی, اکبر. (1396). طراحی الگوی صلاحیت حرفه‌ای ارزشیابان و ممیزان کیفیت در نظام آموزش عالی. مطالعات برنامه ریزی آموزشی, 6(12), 89-105. doi: 10.22080/eps.2018.1787fa_IR
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22080/eps.2018.1787
dc.identifier.urihttp://eps.journals.umz.ac.ir/article_1787.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/381444
dc.description.abstractهدف از این مطالعه طراحی الگوی صلاحیت حرفه­ای ارزشیابان و ممیزان کیفیت در نظام آموزش عالی به منظور ارائه برنامه آموزشی اثربخش بود. پژوهش از جهت هدف، از نوع کاربردی و از جنبه گردآوری داده­ها از نوع توصیفی-تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش شامل معاونین آموزشی، مدیران و کارشناسان ارزشیابی دفاتر نظارت و ارزیابی دانشگاه­های دولتی، مدیران و کارشناسان ارزشیابی سازمان سنجش آموزش کشور، مدیران ستادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و صاحبنظران حوزه با برآورد احتمالی 487 نفر از 85 دانشگاه دولتی تابعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت علوم و سازمان سنجش آموزش کشور بود و از روش تمام شماری استفاده شده است. در نهایت بعد از سه بار پیگیری، 260 پرسشنامه گردآوری شد. ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه محقق­ساخته بود که روایی محتوایی پرسشنامه توسط متخصصان تأیید و پایایی آن نیز براساس روش آلفای کرونباخ 91/0 برآورد شد. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از آماره­های توصیفی (اندازه­های گرایش مرکزی و شاخص­های پراکندگی)، و آماره­های استنباطی (آزمون فریدمن، تحلیل عاملی اکتشافی) استفاده شده است. یافته­های پژوهش حاکی از آن است که صلاحیت حرفه­ای ارزشیابان و ممیزان کیفیت شامل مهارت، دانش، توانایی­ها، نگرش­ها و ارزش­ها و ویژگی­های شخصیتی است که به لحاظ اهمیت، بیش­ترین اهمیت مربوط به عامل مهارت و کمترین اهمیت مربوط به عامل ویژگی­های شخصیتی است. بنابراین برای تدوین محتوای برنامه آموزشی ارزشیابان و ممیزان کیفیت در آموزش عالی باید سرفصل­های دانش عمومی، دانش پایه، دانش حرفه­ای، مهارت ادراکی، مهارت ارتباطی، مهارت فنی، توانایی، نگرش و ارزش­ها و ویژگی­های شخصیتی را مدنظر قرار داد. براساس نتایج پژوهش الگوی صلاحیت حرفه­ای ارزشیابان و ممیزان کیفیت آموزش عالی طراحی و ارائه شده است.fa_IR
dc.format.extent1625
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه مازندرانfa_IR
dc.relation.ispartofمطالعات برنامه ریزی آموزشیfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22080/eps.2018.1787
dc.subjectصلاحیتfa_IR
dc.subjectارزشیابان و ممیزان کیفیتfa_IR
dc.subjectبرنامه آموزشیfa_IR
dc.subjectآموزش عالیfa_IR
dc.titleطراحی الگوی صلاحیت حرفه‌ای ارزشیابان و ممیزان کیفیت در نظام آموزش عالیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار مرکز تحقیقات.ارزشیابی.اعتبارسنجی و تضمین کیفیت سازمان سنجش آموزش کشورfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس امور پژوهشی/سازمان سنجش آموزش کشورfa_IR
dc.citation.volume6
dc.citation.issue12
dc.citation.spage89
dc.citation.epage105


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد