| dc.contributor.author | محمدی, رضا | fa_IR | 
| dc.contributor.author | خرسندی یامچی, اکبر | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T10:25:43Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T10:25:43Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-09T10:25:43Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-30T10:25:43Z |  | 
| dc.date.issued | 2018-02-20 | en_US | 
| dc.date.issued | 1396-12-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 1970-01-01 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1348-10-11 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | محمدی, رضا, خرسندی یامچی, اکبر. (1396). طراحی الگوی صلاحیت حرفهای ارزشیابان و ممیزان کیفیت در نظام آموزش عالی. مطالعات برنامه ریزی آموزشی, 6(12), 89-105. doi: 10.22080/eps.2018.1787 | fa_IR | 
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22080/eps.2018.1787 |  | 
| dc.identifier.uri | http://eps.journals.umz.ac.ir/article_1787.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/381444 |  | 
| dc.description.abstract | هدف از این مطالعه طراحی الگوی صلاحیت حرفهای ارزشیابان و ممیزان کیفیت در نظام آموزش عالی به منظور ارائه برنامه آموزشی اثربخش بود. پژوهش از جهت هدف، از نوع کاربردی و از جنبه گردآوری دادهها از نوع توصیفی-تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش شامل معاونین آموزشی، مدیران و کارشناسان ارزشیابی دفاتر نظارت و ارزیابی دانشگاههای دولتی، مدیران و کارشناسان ارزشیابی سازمان سنجش آموزش کشور، مدیران ستادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و صاحبنظران حوزه با برآورد احتمالی 487 نفر از 85 دانشگاه دولتی تابعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت علوم و سازمان سنجش آموزش کشور بود و از روش تمام شماری استفاده شده است. در نهایت بعد از سه بار پیگیری، 260 پرسشنامه گردآوری شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته بود که روایی محتوایی پرسشنامه توسط متخصصان تأیید و پایایی آن نیز براساس روش آلفای کرونباخ 91/0 برآورد شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمارههای توصیفی (اندازههای گرایش مرکزی و شاخصهای پراکندگی)، و آمارههای استنباطی (آزمون فریدمن، تحلیل عاملی اکتشافی) استفاده شده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که صلاحیت حرفهای ارزشیابان و ممیزان کیفیت شامل مهارت، دانش، تواناییها، نگرشها و ارزشها و ویژگیهای شخصیتی است که به لحاظ اهمیت، بیشترین اهمیت مربوط به عامل مهارت و کمترین اهمیت مربوط به عامل ویژگیهای شخصیتی است. بنابراین برای تدوین محتوای برنامه آموزشی ارزشیابان و ممیزان کیفیت در آموزش عالی باید سرفصلهای دانش عمومی، دانش پایه، دانش حرفهای، مهارت ادراکی، مهارت ارتباطی، مهارت فنی، توانایی، نگرش و ارزشها و ویژگیهای شخصیتی را مدنظر قرار داد. براساس نتایج پژوهش الگوی صلاحیت حرفهای ارزشیابان و ممیزان کیفیت آموزش عالی طراحی و ارائه شده است. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 1625 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | دانشگاه مازندران | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | مطالعات برنامه ریزی آموزشی | fa_IR | 
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22080/eps.2018.1787 |  | 
| dc.subject | صلاحیت | fa_IR | 
| dc.subject | ارزشیابان و ممیزان کیفیت | fa_IR | 
| dc.subject | برنامه آموزشی | fa_IR | 
| dc.subject | آموزش عالی | fa_IR | 
| dc.title | طراحی الگوی صلاحیت حرفهای ارزشیابان و ممیزان کیفیت در نظام آموزش عالی | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | استادیار مرکز تحقیقات.ارزشیابی.اعتبارسنجی و تضمین کیفیت سازمان سنجش آموزش کشور | fa_IR | 
| dc.contributor.department | کارشناس امور پژوهشی/سازمان سنجش آموزش کشور | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 6 |  | 
| dc.citation.issue | 12 |  | 
| dc.citation.spage | 89 |  | 
| dc.citation.epage | 105 |  |