طراحی یک سیستم خبره فازی جهت سنجش میزان رضایتمندی یادگیرنده الکترونیکی
(ندگان)پدیدآور
سعید, نسیمعظیمی همت, منیرهنوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مسئلۀ رضایتمندی دانشجویان از نظام آموزش الکترونیکی، نقش مهمی در عملکرد تحصیلی آنها و همچنین موفقیت و کارآمدی این حوزه ایفا میکند. با توجه به کیفی بودن مسئله سنجش میزان رضایتمندی، در این تحقیق به طراحی یک سیستم خبرۀ فازی پرداخته شده است. بدین منظور، شاخصههایی نظیر تعاملات یادگیری، بازخوردها، کیفیت و مفید بودن یادگیری الکترونیکی، برای رضایتمندی یادگیرندگان در نظر گرفته شده است. میزان هرکدام از این شاخصها در جامعۀ مورد مطالعه با استفاده از تکنیکهای فازی تعیین شده و همچنین، اولویت و سهم هرکدام از شاخصها در میزان رضایتمندی، با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی به دست آمده است. پس از به دست آوردن این اطلاعات و بهره گرفتن از نظر خبرگان، پایگاه قوانین اگر- آنگاه تکمیل و برای تعیین میزان دقیق رضایتمندی، از روش استنتاج فازی ممدانی استفاده شده است. نمونه مورد مطالعه در این تحقیق، 70 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد الکترونیکی دانشگاه پیام نور هستند و پس از پیادهسازی سیستم با نرمافزار Matlab، سطح رضایتمندی آنها «زیاد» و به مقدار دقیق «75/0» برآورد شده است. همچنین، اعتبارسنجی مدل حاکی از انطباق بالای نتایج به دست آمده با نظر خبرگان این حوزه دارد.
کلید واژگان
تحلیل سلسله مراتبیرضایتمندی تحصیلی
سیستم خبره فازی
یادگیری الکترونیکی
شماره نشریه
15تاریخ نشر
2017-01-201395-11-01
ناشر
دانشگاه پیام نورPayame Noor University
سازمان پدید آورنده
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نورمربی، گروه مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، دانشگاه پیام نور
شاپا
2345-65232345-6531




