بررسی سرعت و درک خواندن در متون چاپی و الکترونیکی
(ندگان)پدیدآور
زندی, بهمنگرامی طیبی, مرضیهروشن, بلقیسکاکوجویباری, علیاصغرنوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف بررسی تمایز خواندن در متون چاپی و الکترونیکی در زبان فارسی انجام گرفت. در این تحقیق، درک و سرعت خواندن در دو نوع ابزار، اندازهگیری و سپس مقایسه شده است. روش تحقیق، آزمایشی است که با طرح آزمونی جهت جمعآوری اطلاعات به منظور سنجش سرعت و درک خواندن انجام میگیرد. جامعة آماری تحقیق شامل نود و چهار دانشجو از میان حجم نمونه 2000 نفری دانشگاه پیام نور فیروزآباد است که به صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول آزمون را با ابزار رایانه و گروه دوم با ابزار کاغذ انجام دادند. نمرات آزمون، معیاری برای درک خواندن و زمان صرف شده برای آزمون، معیاری برای سرعت در نظر گرفته شده است. در پیشآزمون سؤالاتی برای سنجش تأثیر عوامل بافتی انجام گرفت و سپس به بررسی تأثیر هرکدام از عوامل بافتی بر سرعت و درک خواندن متون چاپی و الکترونیکی پرداخته شد. سپس از نرمافزار SPSS برای تحلیل دادهها استفاده گردید. در تحلیل دادهها از روش آزمون تی و رگرسیون همزمان استفاده شد. تحلیلها نشان دادند درک خواندن به طرز چشمگیری تحت تأثیر ابزار خواندن است. نمرات دانشجویان حاکی از عملکرد بهتر در ابزار کاغذ است. از سوی دیگر بررسیسرعتخواندننشاندادتفاوتقابلملاحظهایمیانسرعتخواندندر دو ابزار دیده نشده است. در بررسی عوامل بافتی میزان مطالعه هفتگی، نرخ روزانه ارتباط با فنآوری خواندن و ارجحیت ابزار، این عوامل بر درک خواندن بیتأثیرند اما بر سرعت خواندن متون الکترونیکی و کاغذی اثری قابلتوجه دارند.
کلید واژگان
خواندندرک خواندن
سرعت خواندن
متون چاپی
متون الکترونیکی
شماره نشریه
11تاریخ نشر
2016-02-201394-12-01
ناشر
دانشگاه پیام نورPayame Noor University
سازمان پدید آورنده
گروه زبانشناسی، دانشگاه پیام نورزبانشناسی، دانشگاه پیام نور
زبانشناسی، دانشگاه پیام نور
روانشناسی، دانشگاه پیام نور
شاپا
2345-65232345-6531




