بررسی تأثیر تکنیکهای مختلف پرورش خلاقیت ریاضی بر باور انگیزشی و شناختی در درس ریاضی دانشآموزان دختر
(ندگان)پدیدآور
مهدیزاده, عفت الساداتخدابخش, محمدرضاکیانی, فریباحاجی زاده نداف, صادقنوع مدرک
Textپژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش به منظور بررسی تأثیر تکنیکهای مختلف پرورش خلاقیت ریاضی بر باور انگیزشی و شناختی در درس ریاضی دانشآموزان دختر انجام گردید. در این پژوهش، از طرح پیشآزمون– پسآزمون با گروه گواه استفاده گردید. جامعه آماری کل دانشآموزان دختر سال سوم راهنمایی شهر مشهد بودند. 40 دانشآموز به صورت نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند و در گروههای آزمایش (20 نفر) و گواه (20 نفر) جایگزین گردیدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر، پرسشنامه الگوهای یادگیری سازشی (میدلتن و میگلی، 1997) بود که متشکل از خردهمقیاسهای خودکارآمدی ریاضی (باور انگیزشی) و مشغولیتشناختی (باور شناختی) در درس ریاضی بود. ابتدا پرسشنامه الگوهای یادگیری سازشی به عنوان پیشآزمون بر روی کلیه آزمودنیها اجرا گردید، پس از آن برنامه پرورش خلاقیت ریاضی بر روی گروه آزمایش اجرا شد در حالی که گروه گواه هیچگونه آموزشی را دریافت نکرد. پس از اتمام جلسات آموزشی بار دیگر پرسشنامه الگوهای یادگیری سازشی بهعنوان پسآزمون بر روی کلیه آزمودنیها اجرا گردید. دادهها در نرمافزار spss وارد شد و با استفاده از آمارههای توصیفی و آزمون t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مقایسه میانگین تفاضل نمرات پیشآزمون و پسآزمون خودکارآمدی شغلی و مشغولیتتحصیلی در دو گروه کنترل و آزمایش نشان داد که عملکرد ریاضی در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه در مرحله پسآزمون نسبت به پیشآزمون افزایش معنیداری یافت. بنابراین پرورش خلاقیت ریاضی تاثیر معنیداری بر بهبود خودکارآمدی ریاضی و مشغولیتشناختی دانشآموزان در درس ریاضی داشت. لذا پیشنهاد میشود در طراحی محتوای دورههای آموزشی، به منظور بهبود عملکرد ریاضی دانشآموزان، تکنیکهای مختلف پرورش خلاقیت به خوبی گنجانده شوند.
کلید واژگان
خلاقیت ریاضیباور انگیزشی
خودکارآمدی ریاضی
باور شناختی
مشغولیتشناختی
دانشآموزان دختر
شماره نشریه
5تاریخ نشر
2014-08-231393-06-01
ناشر
دانشگاه پیام نورPayame Noor University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه علامه طباطبائیدکتری روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مشهد، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی مالک اشتر تهران، دبیر ریاضی مدارس مشهد
شاپا
2345-65232345-6531




