• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش های حسابداری مالی
    • دوره 9, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش های حسابداری مالی
    • دوره 9, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی اثر میانجی قدرت پیش‌‌بینی‌‌کنندگی سود بر رابطه بین رقابت در بازار محصول و بازده سهام

    (ندگان)پدیدآور
    فخاری, حسینحسن نتاج کردی, محسنمحمدی, جواد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    965.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    رقابت در بازار محصول با تأثیر بر قدرت پیش‌‌بینی‌‌کنندگی سود (‌‌یکی از معیارهای کیفیت سود)، موجب مربوط‌بودن اطلاعات حسابداری می‌شود و‌ اطلاعات مورد نیاز سرمایه‌‌گذاران در اخذ تصمیم‌‌های اقتصادی را بهبود می‌بخشد؛ بهبودی که موجب تغییر انتظارهای سرمایه‌‌گذاران می‌شود و آن را ارزش‌‌گذاری می‌‌کنند و در نهایت موجب تغییر بازده سهام شرکت‌‌ها می‌شود. بر این اساس هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی اثر میانجی قدرت پیش‌بینی‌کنندگی سود بر رابطه بین رقابت در بازار محصول و بازده سهام شرکت‌‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران است. بدین‌منظور تعداد 76 شرکت پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1390 تا 1394 به روش هدفمند انتخاب و داده‌‌های آنها به روش تحلیل داده‌‌های ترکیبی تجزیه و تحلیل شده‌‌اند. در این پژوهش برای اندازه‌‌گیری رقابت در بازار محصول از شاخص هرفیندال‌‌هیرشمن و برای سنجش قدرت پیش‌بینی‌کنندگی سود، از الگوی ولاری و جنکینز ]44[ استفاده شده است. یافته‌‌های پژوهش نشان می‌‌دهد رقابت در بازار محصول بر قدرت پیش‌‌بینی‌‌کنندگی سود رابطۀ مثبت و معناداری دارد. همچنین، قدرت پیش‌‌بینی‌‌کنندگی سود بر رابطه بین رقابت در بازار محصول و بازده سهام شرکت‌‌ها اثر میانجی دارد. این یافته‌‌ها برای استفاده‌‌کنندگان در افزایش قدرت پیش‌‌بینی سود برای اخذ تصمیمات سرمایه‌‌گذاری مفید است.
    کلید واژگان
    رقابت در بازار محصول
    قدرت پیش‌بینی‌کنندگی سود
    بازده سهام
    تخصصی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2018-02-20
    1396-12-01
    ناشر
    معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان
    University of Isfahan
    سازمان پدید آورنده
    دانشیار حسابداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
    دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
    کارشناس ارشد حسابداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

    شاپا
    2008-7691
    2322-3405
    URI
    https://dx.doi.org/10.22108/far.2018.106463.1141
    http://far.ui.ac.ir/article_22721.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/379239

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب