بررسی اثر میانجی قدرت پیشبینیکنندگی سود بر رابطه بین رقابت در بازار محصول و بازده سهام
(ندگان)پدیدآور
فخاری, حسینحسن نتاج کردی, محسنمحمدی, جوادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
رقابت در بازار محصول با تأثیر بر قدرت پیشبینیکنندگی سود (یکی از معیارهای کیفیت سود)، موجب مربوطبودن اطلاعات حسابداری میشود و اطلاعات مورد نیاز سرمایهگذاران در اخذ تصمیمهای اقتصادی را بهبود میبخشد؛ بهبودی که موجب تغییر انتظارهای سرمایهگذاران میشود و آن را ارزشگذاری میکنند و در نهایت موجب تغییر بازده سهام شرکتها میشود. بر این اساس هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی اثر میانجی قدرت پیشبینیکنندگی سود بر رابطه بین رقابت در بازار محصول و بازده سهام شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است. بدینمنظور تعداد 76 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1390 تا 1394 به روش هدفمند انتخاب و دادههای آنها به روش تحلیل دادههای ترکیبی تجزیه و تحلیل شدهاند. در این پژوهش برای اندازهگیری رقابت در بازار محصول از شاخص هرفیندالهیرشمن و برای سنجش قدرت پیشبینیکنندگی سود، از الگوی ولاری و جنکینز ]44[ استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد رقابت در بازار محصول بر قدرت پیشبینیکنندگی سود رابطۀ مثبت و معناداری دارد. همچنین، قدرت پیشبینیکنندگی سود بر رابطه بین رقابت در بازار محصول و بازده سهام شرکتها اثر میانجی دارد. این یافتهها برای استفادهکنندگان در افزایش قدرت پیشبینی سود برای اخذ تصمیمات سرمایهگذاری مفید است.
کلید واژگان
رقابت در بازار محصولقدرت پیشبینیکنندگی سود
بازده سهام
تخصصی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دانشیار حسابداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایراندانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
کارشناس ارشد حسابداری، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران
شاپا
2008-76912322-3405




