بررسی ارتباط بین رقابت در بازار محصول و مدیریت سود (مورد مطالعه: شرکتهای پذیرفتهشده در سازمان بورس اوراق بهادار تهران)
(ندگان)پدیدآور
برزگر, قدرت الهطالب تبارآهنگر, میثماصابت طبری, عصمتنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
در ادبیات نظری بحث درباره مفید یا مضر بودن رقابت در بازار محصول، بحثی ناتمام است. برخی از پژوهشها نشان دادند که رقابت، یک عامل کنترلکننده رفتار مدیریت از طریق ایجاد اطلاعات اضافی درباره ارزیابی عملکرد است؛ در حالیکه گروهی دیگر از پژوهشها به این نتیجه رسیدند که رقابت رکود مدیریتی را افزایش میدهد. در این پژوهش، بررسی شده است که آیا رقابت در بازار محصول بر مدیریت سود اثر میگذارد .بنابراین، هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین رقابت در بازار محصول و مدیریت سود است. این پژوهش از نوع مطالعه توصیفی - همبستگی مبتنی بر تحلیل دادههای ترکیبی است که به بررسی 99 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار در طی دوره زمانی 1390- 1386 میپردازد. برای آزمون رابطه بین رقابت در بازار محصول و مدیریت سود از طریق فعالیتهای واقعی از مدل رگرسیون چند متغیره استفاده شد. همچنین، برای اندازهگیری رقابت در بازار محصول از شاخص Q توبین استفاده شد. نتایج نشان داد بین رقابت در بازار محصول و مدیریت سود مبتنی بر فعالیتهای واقعی، رابطه مثبت معناداری وجود دارد که بیانگر افزایش مدیریت سود بهواسطه افزایش رقابت در بازار محصول است، که این امر به کاهش کیفیت سود میانجامد.
 
کلید واژگان
رقابت در بازار محصولمدیریت سود
جریان نقد غیرعادی
تولید غیرعادی
هزینههای اختیاری غیرعادی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2014-12-221393-10-01
ناشر
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
استادیار حسابداری، دانشگاه مازندرانکارشناس ارشد حسابداری، دانشگاه مازندران
کارشناس ارشد حسابداری، دانشگاه مازندران
شاپا
2008-76912322-3405




