نقش ویژگیهای حسابرس در کیفیت سود
(ندگان)پدیدآور
مهرانی, ساسانمرادی, محمدنخعی, منصورمطمئن, محسننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
رسواییهای مالی اخیر نگرانیهایی را در رابطه با کیفیت گزارشگری مالی پدید آورده است. در حالی که مسؤولیت تهیه صورتهای مالی بر عهده مدیریت شرکت است ولی در پی این رسواییها، انگشت اتهام به سوی حسابرسان نیز نشانه رفته است. هدف این تحقیق بررسی اثر ویژگیهای حسابرس بر کیفیت گزارشگری مالی (کیفیت سود) است. از جمله ویژگیهای حسابرس که در تحقیق حاضر مد نظر قرار گرفتهاند، دوره تصدی و اندازه است. همچنین برای ارزیابی کیفیت سود سه بعد ارزش پیشبینیکنندگی و ارزش تأییدکنندگی، بی طرفی و احتیاط (محافظهکاری) بر اساس مفاهیم نظری گزارشگری مالی ایران انتخاب شده اند. نتایج حاصل از سه مدل رگرسیونی مورد استفاده در این تحقیق، رابطه معناداری بین ویژگیهای حسابرس و ابعاد مورد مطالعه کیفیت سود نشان نداد. به عبارتی دوره تصدی حسابرس اثر معناداری بر کیفیت سود نداشت. این بدان معناست که مدت زمان رابطه حسابرس و صاحبکار اثر معناداری بر کیفیت سود صاحبکار ندارد. همچنین عدم وجود رابطه معنادار بین اندازه مؤسسه حسابرسی و کیفیت سود بدین معناست که تفاوتی بین کیفیت سود شرکتهای حسابرسی شده توسط سازمان حسابرسی و مؤسسات عضو جامعه حسابداران رسمی وجود ندارد و بین عملکرد این مؤسسات و سازمان حسابرسی تفاوت معناداری وجود ندارد.
کلید واژگان
واژههای کلیدی: دوره تصدی حسابرساندازه حسابرس
کیفیت سود
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2013-07-231392-05-01
ناشر
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه حسابداری، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهراناستادیار گروه حسابداری، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری حسابداری، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
دانشجوی دکتری حسابداری، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران
شاپا
2008-76912322-3405




